Rynek Infrastruktury
Obecnie kierowcy mają do dyspozycji ponad 60 km odcinków dróg z układem pasów 2+1. Ich liczba systematycznie się zwiększa od czasu, kiedy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad realizuje instrukcją wdrożenia przekroju 2+1 pasowego na sieci dróg krajowych.
Przekrój 2+1 pasowy to przekrój drogi, który wyposażony jest naprzemiennie raz w jeden, raz w dwa pasy ruchu. Umożliwia to sprawne wyprzedzanie wolniejszych pojazdów. Przekrój ten z uwagi na bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz jego efektywność wpasowuje się pomiędzy drogę dwujezdniową, a dwupasową drogę dwukierunkową.
Drogi w przekroju 2+1 pasowym zapewniają zdecydowanie wyższy poziom swobody ruchu oraz wyższy poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego w odniesieniu do dwupasowych dróg dwukierunkowych, zwłaszcza, gdy odbywa się nimi wyłącznie ruch pojazdów samochodowych. Takie rozwiązania zastosowano w Skandynawii. Szwedzi po wprowadzeniu przekroju drogi 2+1 odnotowali spadek wypadków. Podobnie dzieje się w Polsce.
GDDKiA, opierając się na doświadczeniach zagranicznych a także na krajowych zdobytych na wdrożonych dotychczas odcinkach o przekroju 2+1, opracowała instrukcję wdrożenia nowego przekroju na sieci dróg krajowych. W instrukcji wpisano parametry techniczne przekroju 2+1 pasowego m.in. szerokość i długość pasów ruchu, długość odcinków do wyprzedzania, twardość poboczy, elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego, odcinki przejściowe, zasady typowego oznakowania przekroju 2+1 pasowego, a także kwestie dostępności do drogi.
Jak wygląda jazda po takim odcinku drogi? Powtarzające się co 500-1800 metrów dwa pasy ruchu w jednym kierunku, rozdzielone m.in. barierami lub słupkami, ułatwiają bezpieczne wyprzedzenie wolniejszych pojazdów. Kierowca nie musi obawiać się, że w przypadku błędnej oceny odległości zderzy się czołowo z nadjeżdżającym z przeciwka innym użytkownikiem drogi. Poprawia się bezpieczeństwa ruchu drogowego, maleje liczba oraz ciężkość wypadków, eliminowane są nieprawidłowe manewry wyprzedzania, zmniejsza się poziom agresji kierowcy, a zwiększa swoboda ruchu oraz oszczędność czasu przejazdu.
Od lat najwięcej wypadków wydarza się na drogach jednojezdniowych z dwoma kierunkami ruchu - ponad 80 procent. Jedną z głównych przyczyn wypadków występujących na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych należą jest nieprawidłowe wyprzedzanie. Dlatego szczególnie ważne jest zastosowanie separacji kierunków ruchu, aby wyeliminować lub zminimalizować najcięższe w skutkach zdarzenia drogowe. Gwarancja cyklicznej możliwości realizacji manewru wyprzedzania, bez oddzielenia kierunków ruchu nie wykorzysta w pełni sprawności tego przekroju. Nieodzowna jest też separacja ruchu pieszych i rowerzystów - niechronionych uczestników ruchu drogowego - od przemieszczających się pojazdów.
Wiele dróg w okolicach skrzyżowań (najczęściej bezkolizyjnych węzłów) budowanych obecnie to trasy dwujezdniowe. Trasy jednojezdniowe, szczególnie obwodnice miast, coraz częściej mają trzy pasy ruchu w tzw. przekroju 2+1. Oznacza to, że mniej więcej co półtora kilometra naprzemianległe dwa pasy ruchu w jednym kierunku. Takie rozwiązanie pozwala kierowcom na bezkolizyjne wyprzedzanie wolniejszych pojazdów. Wpływa też na płynność ruchu - nie tworzą się długie kolumny pojazdów czyhających na dogodny moment do wyprzedzenia.
Tego typu rozwiązanie zastosowano na obwodnicach m. in. Żyrardowa, Kępna, Siedlec oraz Olecka i Mrągowa na Mazurach. Przez Mrągowo nad mazurskie jeziora wygodniej i bezpiecznie można przejechać obwodnicę miasta biegnącą w ciągu drogi krajowej nr 59. Sześcioipółkilometrowa obwodnica, zrealizowana w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej, omija miasto od zachodu i ma trzy pasy ruchu (przekrój 2+1). Między pasami zainstalowano pneumatyczną barierę, która jest oryginalnym pomysłem na zwiększenie bezpieczeństwa. Obwodnica ułatwia życie turystom i mieszkańcom miasta: usprawnia ruch tranzytowy, skraca czas podróży, zwiększa bezpieczeństwo, zmniejsza negatywne oddziaływanie ruchu drogowego na środowisko naturalne.
Zachodnia obwodnica Mrągowa to pierwsza z trzech realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej, obwodnic miast w województwie warmińsko-mazurskim. Kolejne to obwodnice Ełku i Olecka. Obwodnica Olecka jest drogą klasy GP o przekroju 2+1. Połączona została z istniejącym układem komunikacyjnym poprzez skrzyżowania i sieć dróg dojazdowych. W ciągu drogi wybudowano sześć wiaduktów i dwie estakady. Obwodnica o długości 7,6 km omija miasto od strony zachodniej. Wykonawcy innych obwodnic wokół polskich miast korzystają z doświadczeń zastosowanych na Mazurach.