Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Co z korkami na warszawskim Mokotowie? Spór o Noworacławicką

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
Balzola Polska
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
05-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Co z korkami na warszawskim Mokotowie? Spór o Noworacławicką
Kathy/Unsplash
Warszawa od lat mierzy się z problemem korków na Mokotowie. Jednym z rozwiązań ma być wybudowanie nowej ulicy Noworacławickiej. Budowę ulicy zgłosili radni dzielnicy do budżetu na 2025 rok. Są jednak środowiska, którym ten pomysł nie przypadł do gustu. Głównym ich argumentem jest zagrożenie dla terenów zielonych i ogródków działkowych, przez które miałaby przechodzić. 

Budowa ulicy Noworacławickiej na Mokotowie w Warszawie to pomysł, który przewijał się przez dyskusje mieszkańców i władz miasta od wielu lat. Od tego czasu dochodziło do różnych modyfikacji. W 2007 roku Warszawa wydała decyzję o ustaleniu lokalizacji nowej ulicy. 10 lat później wydawało się, że projekt ruszy na dobre, jednak tak się nie stało. Teraz ponownie wraca do dyskusji. Radni dzielnicy zgłosili budowę do budżetu na przyszły rok.

Noworacławicka ma być drogą klasy G, jednojezdniową dwukierunkową o szerokości siedmiu metrów między ulicami Dolną i Jana III Sobieskiego. Zgodnie z projektem, na skrzyżowaniach Sobieskiego z Piaseczyńską i Dolną mają powstać dodatkowe pasy ruchu dla skrętów. Przy trasie pojawić miałyby się również ścieżki rowerowe i chodniki. Noworacławicka wzbudza jednak wiele dyskusji. Dlaczego?

Czy Noworacławicka jest potrzebna?

Część osób uważa, że wybudowanie Noworacławickiej nie ma większego sensu, nawet mimo panujących w okolicy korków. Drogi pomiędzy Górnym a Dolnym Mokotowem w tym rejonie codziennie stoją z uwagi na ogromny ruch, który nie ma gdzie zostać rozładowany, jednak, według tej grupy, ta ulica nie zmieniłaby tej sytuacji.

Projektant drogowy i ekspert Daniel Radomski zauważa jednak, że Noworacławicka znajduje się w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego Warszawy, a „analizy transportowe zlecone przez miasto w 2018 roku potwierdziły zasadność realizacji inwestycji”. Warto przy budowie wziąć jednak pod uwagę Trasę Wschód-Zachód.

– Należy przede wszystkim przeanalizować obecną wydajność i punktualność transportu zbiorowego na linii W-Z w korytarzu zaplanowanej przez laty Racławickiej, oraz w tym kontekście przeanalizować ewentualne zmiany w sieci drogowej. Dodanie drogi niekoniecznie rozwiąże problemy, a może je przesunąć gdzieś indziej - takie przypadki już nieraz miały miejsce w Warszawie – zaleca ekspert.

Sprawy transport publiczny w tym rejonie jest wskazywany od dawna i został potwierdzony przez analizy, które mówią o tym, że w osi ulicy Racławickiej potoki pasażerów dochodzą do czterech tysięcy pasażerów na godzinę.

Co z tunelem pod ulicą Puławską?

Niemal od początku dyskusji o Noworacławickiej, pojawia się pomysł stworzenia tunelu pod ulicą Puławską. W planie z 2006 roku z tunelu jednak zrezygnowano i obecnie nie jest on brany pod uwagę. Daniel Radomski zdaje się popierać to rozwiązanie.

– Wielki tunel pod Puławską miał „jakiś” sens wyłącznie w scenariuszu „budujemy trasę W-Z przez Mokotów i Ochotę, od Grójeckiej przez Wołoską, pod Puławską do Trasy Siekierkowskiej”. Chyba zgodzimy się, że takiej trasy nie chcemy i nie potrzebujemy – napisał w dyskusji na X.

Ekspert ocenia, że jeśli władze miasta przyjęłyby, iż ulica Puławska priorytetowo miałaby wspierać komunikację zbiorową, to ten wariant jest jak najbardziej możliwy, chociaż odbiłoby się to na innych kierowcach. Do dokładnej oceny potrzebne są jednak mikrosymulacje.

Przy okazji projektant zwraca uwagę na inny problem: konieczność uporządkowania, wyprostowania i przedłużenia do Grójeckiej Racławickiej, która kończy się na Mołdawskiej, a samochody jeżdżą po wąskich ulicach Bohdanowicza i Korotyńskiego. Przypomina, że skrzyżowanie z Grójecką jest gotowe, ale trudności związane są z faktem, że w przyszłości, być może, włączy się Trasa Północ-Południe, „co do której miasto by chciało, ale miasta nie stać”.

Szkody dla terenów zielonych?

Sceptycy budowy ulicy Noworacławickiej zwracają również uwagę na ewentualne szkodliwości dla terenów zielonych. W okolicach planowanej drogi funkcjonuje m.in. miejski park czy zieleniec. Jest również Skarpa Warszawska, a także kilkadziesiąt rodzinnych ogródków działkowych. Mieszkańcy napisali nawet petycję w tej sprawie do warszawskich władz.

Daniel Radomski uważa jednak, że protesty w tej sprawie są przesadzone.

– Nie udawajmy, że rozbiórka ogródków działkowych jest szkodą dla terenów zielonych. Droga ma być realizowana na terenie przeznaczonym pod drogę, który czasowo był użytkowany w inny sposób. Wszystkie rezerwy terenowe na drogi w Warszawie są tak użytkowane. Po zmniejszeniu przekroju drogi z 2x2 do jednojezdniowego, w pasie drogowym będzie dużo miejsca na zieleń – wyjaśnia ekspert.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
Balzola Polska
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Żuromina zostanie dokończona. Jest przetarg na projekt

Drogi i autostrady

Obwodnica Żuromina zostanie dokończona. Jest przetarg na projekt

Mikołaj Kobryński 30 grudnia 2024

Tunelem pod Ursynowem przejechało już ponad 87 milionów pojazdów

Drogi i autostrady

Małopolska szuka wykonawcy koncepcji modernizacji DW nr 980

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Województwo kujawsko-pomorskie potrzebuje S10

Drogi i autostrady

Województwo kujawsko-pomorskie potrzebuje S10

Damian Kelman 04 stycznia 2025

Przełom ws. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej?

Drogi i autostrady

Przełom ws. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej?

Damian Kelman 04 stycznia 2025

Archeologia na drogach - niezwykłe odkrycia GDDKiA ostatnich lat

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Żuromina zostanie dokończona. Jest przetarg na projekt

Drogi i autostrady

Obwodnica Żuromina zostanie dokończona. Jest przetarg na projekt

Mikołaj Kobryński 30 grudnia 2024

Tunelem pod Ursynowem przejechało już ponad 87 milionów pojazdów

Drogi i autostrady

Małopolska szuka wykonawcy koncepcji modernizacji DW nr 980

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Województwo kujawsko-pomorskie potrzebuje S10

Drogi i autostrady

Województwo kujawsko-pomorskie potrzebuje S10

Damian Kelman 04 stycznia 2025

Przełom ws. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej?

Drogi i autostrady

Przełom ws. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej?

Damian Kelman 04 stycznia 2025

Archeologia na drogach - niezwykłe odkrycia GDDKiA ostatnich lat

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5