Budowę drogi ekspresowej S94 między Dąbrową Górniczą a Krakowem w miejscu „zwykłej drogi krajowej” proponował poseł Łukasz Kmita. Resort infrastruktury widzi problem niewystarczającej przepustowości, ale nie składa kategorycznych deklaracji.
Poseł zauważył, że zarówno autostrada A4 na odcinku Kraków-Katowice, jak i droga krajowa nr 94 przebiegająca przez Olkusz generują duży ruch pojazdów osobowych i ciężarowych.
- Jest konieczność podjęcia przez Ministerstwo Infrastruktury we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad szeregu działań zmierzających w przyszłości do znacznego upłynnienia ruchu na osi wschód-zachód - ocenił Kmita.
Zdaniem parlamentarzysty, jednym z elementów projektu mogłoby być przygotowanie po śladzie istniejącej drogi DK94 nowego odcinka drogi ekspresowej S94.
Nowa droga ekspresowa S94 łączyłaby trasę S1 (na wysokości Dąbrowy Górniczej) i dalej biegłaby przez Olkusz, gdzie wraz z budową nowej północnej obwodnicy miasta prowadziłaby po nowym śladzie w kierunku drogi S52 stanowiącej część północnej obwodnicy miasta Krakowa.
Jest odpowiedź
Do pomysłu odniósł się już Paweł Gancarz, podsekretarz stanu w resorcie infrastruktury. Nie udzielił jednoznacznej odpowiedzi, choć zgodził się, że „jest konieczność poprawy przepustowości drogi krajowej nr 94 na odcinku Olkusz-Kraków”.
- Jedną z głównych zidentyfikowanych przyczyn wpływających na warunki ruchu na tym odcinku DK94 stanowią skrzyżowania drogi krajowej nr 94 z drogami innych zarządców. W związku z tym zainicjowaliśmy szereg inwestycji dot. odcinkowej rozbudowy DK94 – w Olkuszu, na odc. Zederman-Jerzmanowice oraz na odc. Jerzmanowice-Giebułtów. Wykonany został już z kolei zakres prac związany z rozbudową DK94 do przekroju 2x2 na odc. Giebułtów-Modlnica - wylicza Gancarz.
Tłumaczy, że nie jest możliwe wskazanie szacunkowych kwot niezbędnych do realizacji postulowanego zadania, bo nie były prowadzone prace planistyczne nad ewentualną rozbudową DK 94 do standardu drogi ekspresowej.
Przypomniał, że droga krajowa nr 94 stanowi alternatywną trasę względem płatnego odcinka autostrady A4, podobnie jak on łącząc Kraków z konurbacją górnośląską. - Odnosząc się do sytuacji komunikacyjnej Olkusza, trzeba wskazać na rozbudowę autostrady A4 na odcinku Wrocław-Tarnów (w tym obecnego odcinka koncesyjnego pomiędzy Krakowem a Katowicami). Rozbudowa autostrady A4 została zidentyfikowana jako priorytet - podkreślił Gancarz.
Dodał, że „zwiększenie przepustowości autostrady A4 w wyniku tej inwestycji, poprawa warunków bezpieczeństwa i skrócenie czasu przejazdu przyczynią się również do poprawy warunków ruchu na drodze krajowej nr 94, w tym w Olkuszu”.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.