Nadal rosną ceny stali, wzrost notują także paliwa raz asfalty – to niektóre wnioski z analizy wskaźnika waloryzacji opracowanego na potrzeby kontraktów drogowych. Mechanizm waloryzacji funkcjonuje od stycznia 2019 roku.
GDDKiA przedstawiła wskaźniki waloryzacyjne GUS w pochodzących z rynku informacji o cenach. Najnowsze dane pokazują, że cały czas rosną ceny stali. Kolejny miesiąc wzrosty notują także paliwa, a także ceny asfaltów, które utrzymywały się na stałym poziomie przez drugą połowę 2020 roku.
Ceny asfaltu
Na podstawie cen wybranych towarów i usług opracowywany jest wskaźnik waloryzacyjny dla nawierzchni wykonywanych w technologii bitumicznej i betonowej. Jak podaje inwestor, dla obu koszyków utrzymują się one na wysokim poziomie względem poprzedniego miesiąca i zanotowały wzrost względem ostatnich miesięcy 2020 roku.
Od stycznia 2019 r. do stycznia 2021 r., wskaźnik korygujący ceny dla nawierzchni bitumicznej wyniósł 103,2729, natomiast dla nawierzchni betonowej 103,4235. – Biorąc pod uwagę rynkowe ceny i dane GUS, należy uznać, że wyliczone w oparciu o nowy mechanizm waloryzacyjny wskaźniki, oddają realny obraz zmian cen na rynku – podaje GDDKiA w komunikacie.
Wskaźnik waloryzacyjny może działać w dwie strony – w zależności od tego jak zachowują się ceny na rynku. Ustalono jednak dla niej limit na poziomie +/– 5 proc., co oznacza, że maksymalna dopłata bądź korekta nie wyniesie więcej niż 5 proc. od wartości kontraltu zapisanej w umowie. – W przypadku kontraktów realizowanych w systemie projektu i buduj waloryzacja w praktyce jest stosowana miesięcznie począwszy od miesiąca, za który zostało wystawione pierwsze przejściowe świadectwo płatności za wykonane roboty budowlane – wyjaśnia GDDKiA.
Wraz z wejściem nowego prawa zamówień publicznych w styczniu tego roku, waloryzacja kontraktów jest obowiązkiem wynikającym z przepisów. Obowiązek ten dotyczy wszystkich umów zawartych na okres dłuższy niż 12 miesięcy.