Rynek Infrastruktury
Przypomnijmy, iż w 2015 r. zadania związane z programem tzw. schetynówek przejmie MIR (do tej pory podlegał on resortowi administracji). Zmiany polegają na zastąpieniu obecnego Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych (określanego popularnie mianem schetynkówek), nowym mechanizmem, który zapewni dofinansowanie inwestycji na drogach lokalnych. Będzie on w dużej części opierał się na programie schetynówek.
Schetynówki kończą się po 6 latach
NPPDL zakończy swoje funkcjonowanie po 6 latach. Został on opracowany w 2008 r. w ówczesnym MSWiA z inicjatywy wicepremiera oraz szefa tego resortu Grzegorza Schetyny, stąd drogi remontowane ze środków tego programu ochrzczono mianem schetynówek. Początkowo miał on funkcjonować do 2011 r., ostatecznie przedłużono jednak jego funkcjonowanie do 2015 r. Na lata 2014-15 na schetynówki założono 1,3 mld zł.
Co będzie teraz? MIR przygotował już projekt zmian w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zapisano w nim, że na 2016 r. w budżecie znajdzie się co najmniej 900 mln zł na drogi lokalne – czyli nieco więcej niż obecnie w ramach schetynówek. Zgodnie z projektem, JST będę mogły otrzymywać dotacje z budżetu państwa na zadania związane z budową lub przebudową dróg publicznych powiatowych i gminnych. W budżecie stworzona będzie rezerwa celowa na finansowanie budowy lub przebudowy, które będą realizowane przez JST, skrzyżowań dróg powiatowych i gminnych z drogami krajowymi.
Wsparcie będzie mogło wynieść maksymalnie 50 procent kosztów realizacji zadania. Na 50-procentowe wsparcie z budżetu mogą też liczyć samorządy obecnie w ramach pozyskiwania środków z programu schetynówek, choć w 2011 r. rząd obniżył maksymalną wysokość dofinansowania do 30%. Rok później się jednak z tego wycofał.
Podkarpackie: Nie powinno się obniżać wysokości wsparcia na drogi lokalne
– Z punktu widzenia zarządców dróg lokalnych, wszelkie ograniczenie zakresu pomocy w ramach schetynówek może być odbierane negatywnie. Często zły stan dróg idący w parze z niewystarczającymi możliwościami finansowymi władz lokalnych nie pozwala na realizację inwestycji w pełni zadowalającym zakresie. Dofinansowanie z środków budżetu państwa połowy zadania stanowi znaczną pomoc – zauważa Tomasz Leyko, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Woj. Podkarpackiego.
Czy mechanizmami funkcjonowania zarówno schetynówek, jak i nowego programu nie są pokrzywdzone samorządy wojewódzkie, które nie mają dostępu do tych środków? – Od początku realizacji programu poprawy stanu dróg lokalnych, tzw. schetynówek, inwestycje dotyczyły wyłącznie dróg powiatowych i gminnych. Sprawa nie dotyczy więc dróg wojewódzkich. Nie można mówić, że województwo jest „pokrzywdzone” wprowadzanymi zmianami, ponieważ, jak wspomniano wcześniej, nigdy nie było beneficjentem pomocy w ramach schetynówek. Drogi wojewódzkie mogą ubiegać się o wsparcie w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej – dodaje Tomasz Leyko.
Problematyka finansowania samorządowych inwestycji infrastrukturalnych będzie poruszana podczas II Kongresu Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada br. w Krakowie. Więcej informacji znajdziesz na stronie TOR Konferencje. Organizatorem jest Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury.