Partner serwisu
Drogi i autostrady

Jak pogodzić drogę Racibórz - Pszczyna z linią Racibórz – Olza?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
19-07-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Jak pogodzić drogę Racibórz - Pszczyna z linią Racibórz – Olza?
fot. Therud, lic. CC BY-SA 3.0Pociąg na linii nr 176 w Syryni
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, który ma zostać zarządcą drogi przecinającej linię kolejową nr 176 Racibórz – Olza, tłumaczy, że podczas projektowania ciągu założono likwidację torowiska - czemu zaprzecza PKP PLK. Potrzebne są zmiany projektowe i porozumienie pomiędzy samorządem i PKP PLK. Zgodnie z planem droga ma być gotowa do 2025 r.

Niedawno na łamach „Rynku Kolejowego” opisywaliśmy sprawę planowanego przerwania ciągłości toru linii kolejowej nr 176 Racibórz-Markowice – Olza. PKP PLK wstępnie zgodziły się na rozebranie trasy na krótkim odcinku przy projektowanym przejeździe kolejowym nowej drogi wojewódzkiej. Zarządca infrastruktury tłumaczy, że linia nie jest obecnie wykorzystywana, a żaden z przewoźników nie wyraził chęci korzystania z niej w najbliższym czasie, zaś województwo ma zobowiązać się do odtworzenia torowiska w przypadku przywracania ruchu.

ZDW: Ostateczne rozwiązanie wskażemy w aktualizacji projektu


Samorząd nie potwierdził jednak jednoznacznie, że wybrane zostanie właśnie takie rozwiązanie. – W tej chwili trudno powiedzieć, czy tak się stanie – mówi Ryszard Pacer, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach. – Początkowo PKP PLK deklarowały likwidację linii, co zostało uwzględnione w projekcie [drogi] – dodaje. Decyzja o rozbiórce torowiska miała zostać cofnięta, a rozmowy pomiędzy zarządcą infrastruktury kolejowej a samorządem wciąż się toczą. Dopiero po ich formalnym zakończeniu ostateczne rozwiązanie ma znaleźć swoje odzwierciedlenie w aktualnizacji projektu.

Trasa, która prawdopodobnie przynajmniej czasowo wykluczy możliwość eksploatacji linii kolejowej nr 176, określana jest przez ZDW mianem Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna. Na odcinku raciborskim, a więc tym, który ma kolidować z nieużywanym torem, była projektowana przez miasto Racibórz, które zawarło w tej sprawie porozumienie z Zarządem Województwa Śląskiego. To samorząd miejski przygotował więc dokumentację opierającą się na założeniu o likwidacji trasy kolejowej.

Prace budowlane mają ruszyć za około rok

Pomimo braku ostatecznej decyzji co do skrzyżowania z koleją droga powstaje, a obecnie realizowane są etapy oznaczone jako 4 i 5 obejmujące odcinek Rudnik – Racibórz. – Etapy od 1 do 3 są w przygotowaniu. Trwają uzgodnienia dokumentacji projektowej – mówi nasz rozmówca. Potem projektant ma wystąpić o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Same prace budowlane na odcinkach od 1 do 3 i 6 (a więc również na przecięciu z linią kolejową nr 176) zaplanowano na okres od lipca 2022 r. do grudnia 2025 r.

Zdaniem zarządcy dróg nowa trasa – w istocie będąca zmodernizowaną drogą wojewódzką nr 935 o częściowo zmienionym przebiegu – ma mieć duże znaczenie w obsłudze regionu i stać się jedną z jego osi komunikacyjnych. – Ma poprawić warunki ruchowe, wyprowadzić ruch tranzytowy poza obszary zurbanizowane oraz podnieść bezpieczeństwo uczestników ruchu – twierdzi Ryszard Pacer. Pytaniem otwartym pozostaje, czy zalety nowej trasy zrekompensują potencjalną utratę możliwości wykorzystania ciągu kolejowego, który jednak od około dekady pozostaje nieużytkowany.

PKP PLK: Nie planowaliśmy likwidacji trasy

– Nigdy nie przygotowywaliśmy wniosków ani nie rozpoczynaliśmy procedury mającej na celu likwidację linii kolejowej nr 176 – podkreśla Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Jednocześnie potwierdza, że Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego nie przyjął jeszcze propozycji porozumienia, zgodnie z którym tymczasowo fragment toru zostałby zdemontowany, a samorząd zobowiązałby się do jego odtworzenia w przypadku planów wznowienia ruchu kolejowego. Treść porozumienia ma być obecnie przedmiotem uzgodnień. Jeśli UMWŚ nie zgodzi się na te warunki, zdaniem PKP PLK powinien zaproponować budowę dwupoziomowego skrzyżowania bezkolizyjnego.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Śląskie. Rusza inwestycja drogowa za ponad 300 mln zł

Drogi i autostrady

Śląskie. Rusza inwestycja drogowa za ponad 300 mln zł

ep. 18 sierpnia 2023

DW-910 w Będzinie idzie do przebudowy

Drogi i autostrady

DW-910 w Będzinie idzie do przebudowy

Przemysław Farsewicz 02 lipca 2023

Lepszą drogą na lotnisko w Katowicach

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Śląskie. Rusza inwestycja drogowa za ponad 300 mln zł

Drogi i autostrady

Śląskie. Rusza inwestycja drogowa za ponad 300 mln zł

ep. 18 sierpnia 2023

DW-910 w Będzinie idzie do przebudowy

Drogi i autostrady

DW-910 w Będzinie idzie do przebudowy

Przemysław Farsewicz 02 lipca 2023

Lepszą drogą na lotnisko w Katowicach

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5