Partner serwisu
Drogi i autostrady

Chorwacja. Most połączył półwysep Pelješac z kontynentem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
22-08-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Budowany przez Chińczyków most Pelješac połączył kontynentalną część Chorwacji z najbardziej wysuniętym na południe regionem Pelješac – przeciętym dotychczas terytorium Bośni i Hercegowiny. Kierowcy skorzystają z przeprawy dopiero za rok. Na ten moment czekano prawie 20 lat.

Podróżni zmierzający samochodem do Dubrownika w Dalmacji nie będą już musieli zatrzymywać się na granicy z Bośnią i Hercegowiną. Most Pelješac połączył chorwacki półwysep Pelješac z resztą kraju. Pod koniec lipca zainstalowano ostatni 165. segment stalowego przęsła konstrukcji.

– Most Pelješac jest fascynującym i strategicznym osiągnięciem narodu chorwackiego i rządu. Obiekt będzie służył przyszłym pokoleniom – powiedział podczas ceremonii chorwacki premier Andrej Plenković. Lokalni mieszkańcy zebrali się nie tylko wzdłuż brzegów, ale także wypłynęli łodziami, aby obejrzeć moment połączenia mostu w jedną konstrukcję. Po tym wydarzeniu nastąpił długi pokaz sztucznych ogni.

Otwarcie na przyszłe wakacje

Zgodnie z zapowiedziami pierwsze pojazdy przejadą mostem dopiero w czerwcu przyszłego roku. Do tego czasu ma nastąpić ukończenie projektu wraz z realizacją wszystkich dróg dojazdowych. Z inwestycji najbardziej cieszą się mieszkańcy okolic Dubrownika, którzy dzięki realizacji mostu, nie będą musieli tracić czasu na granicy z Bośnią i Hercegowiną, aby dostać się do pozostałej części Chorwacji.

Koncepcja budowy mostu pomiędzy stałym lądem a półwyspem Pelješac została zaprezentowana już w 2005 roku. Pierwsze prace przygotowawcze skutecznie przerwała Bośnia i Hercegowina, która wyraziła stanowczy protest przeciwko inwestycji, gdyż obawiała się utraty dostępu do Adriatyku. Dopiero w 2009 rozpoczęły się pierwsze prace przy budowie mostu związane z realizacją przyczółków. Te jednak przerwał kryzys ekonomiczny kraju. Rozważano nawet rezygnację z koncepcji budowy mostu na rzecz autostrady do Dubrownika, która przebiegałaby przez terytorium Bośni i Hercegowiny.

– Marzenie o połączeniu Chorwacji było starą obietnicą dawnych rządów chorwackich – przypomniał premier Plenković. Zwrócił on przy tym uwagę, że Unia Europejska w 2013 roku zleciła wstępne studium wykonalności, które wykazało, że most Pelješac będzie najlepszym rozwiązaniem połączenia południa Chorwacji z resztą kraju i należy kontynuować inwestycję. – Most nie tylko łączy obie części Chorwacji, ale łączy także Unię Europejską. Ponadto Pelješac nie dzieli Chorwacji oraz Bośni i Hercegowiny, ale wręcz przeciwnie, umacnia oba kraje we wzajemnych stosunkach. Statki mogą swobodnie przepływać pod naszą konstrukcją do portu w Neum – podkreślił premier Chorwacji.

Chińczycy wygrali przetarg na inwestycję finansowaną przez UE 


Most ma długość 2440 m i szerokości 23,6 m. Zaprojektowana wysokość wynosi 55 metrów, aby umożliwić swobodny przepływ pod nim statków do portu Neum. W rozmowie z telewizją premier użył obrazowego porównania, że pod przeprawą mógłby przepłynąć nawet Titanic. Największe przęsło ma 285 m. Oprócz samego mostu zaplanowano wybudowanie dróg dojazdowych wraz z dwoma tunelami (długości 2170 m i 450 m) i dwoma mniejszymi mostami już na samym półwyspie Pelješac (długości 500 m i 50 m).

Rząd kierowany przez Chorwacką Unię Demokratyczną HDZ Plenkovica podpisał kontrakt na budowę mostu w kwietniu 2018 roku z chińską firmą China Road and Bridge Corporation. Chorwacja podpisała również dwie inne umowy – z austriackim Strabagiem na budowę północnej drogi dojazdowej oraz z greckim Avax na budowę południowej drogi dojazdowej do mostu. Projekt kosztuje 550 mln euro, z czego 357 mln euro zapewnia Unia Europejska.

– Wiele uczyniliśmy, aby w Bośni i Hercegowinie zrozumiano, że ten projekt jest dla nich również dobry. Myślę, że ci, którzy teraz w to wątpią, zrozumieją to – stwierdził Dragan Covic, przewodniczący partii HDZ BiH.

– Most jest największym projektem infrastrukturalnym w transporcie podjętym przez chińską firmę w Chorwacji od czasu nawiązania stosunków dyplomatycznych między Chinami a Chorwacją. Po raz pierwszy chińska firma wygrała przetarg i zrealizowała projekt finansowany przez Unię Europejską. To także sztandarowy projekt trójstronnej współpracy Chiny-Chorwacja-Europa – przekazała Xu Erwen, ambasador Chin w Chorwacji.

Burmistrz Dubrownika, Mato Frankovic, podzielił się emocjonalnym wpisem na swoim koncie na Facebooku, zastanawiając się nad znaczeniem projektu dla reprezentowanego przez siebie regionu. – Po 303 latach południe Chorwacji zostanie połączone z ojczyzną, a my, mieszkańcy tej części, przestaniemy być obywatelami drugiej kategorii, którzy ciągle czekają w kolumnie na przejściu granicznym na tranzyt z jednej części Chorwacji na drugą – napisał w poście.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lubelskie. Będzie remont mostu na Wiśle w ciągu S12

Drogi i autostrady

Lubelskie. Będzie remont mostu na Wiśle w ciągu S12

GR 05 września 2023

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Drogi i autostrady

Sanok z drugim podejściem na nowy most nad Sanem

Drogi i autostrady

Sanok z drugim podejściem na nowy most nad Sanem

Przemysław Farsewicz 21 sierpnia 2023

Podkarpackie. Będzie nowy most na rzece Wielopolka w Ostrowie

Drogi i autostrady

W Jabłonicy Ruskiej powstanie most na Sanie. Zastąpi prom

Drogi i autostrady

W Jabłonicy Ruskiej powstanie most na Sanie. Zastąpi prom

Przemysław Farsewicz 17 sierpnia 2023

Małopolska. W miejsce stuletniego mostu powstał nowy

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Lubelskie. Będzie remont mostu na Wiśle w ciągu S12

Drogi i autostrady

Lubelskie. Będzie remont mostu na Wiśle w ciągu S12

GR 05 września 2023

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Drogi i autostrady

Sanok z drugim podejściem na nowy most nad Sanem

Drogi i autostrady

Sanok z drugim podejściem na nowy most nad Sanem

Przemysław Farsewicz 21 sierpnia 2023

Podkarpackie. Będzie nowy most na rzece Wielopolka w Ostrowie

Drogi i autostrady

W Jabłonicy Ruskiej powstanie most na Sanie. Zastąpi prom

Drogi i autostrady

W Jabłonicy Ruskiej powstanie most na Sanie. Zastąpi prom

Przemysław Farsewicz 17 sierpnia 2023

Małopolska. W miejsce stuletniego mostu powstał nowy

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5