Małopolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na projekt i budowę odcinka drogi DK-47, czyli tzw. Zakopianki. Fragment od Rdzawki do Nowego Targu ma zbudować chińska firma Stecol Corporation, która zaproponowała, że wykona prace za nieco ponad 700 mln zł.
Wybór najtańszej oferty
Do zamawiającego w przetargu wpłynęło sześć ofert. Pochodziły one od firm: Budimex (1,102 mld zł), PORR (944 mln zł), Mostostal Warszawa (1,486 mld zł), Stecol Corporation (706,244 mln zł) oraz Intercor (880,100 mln zł), a także konsorcjum Toto Contruzioni Generali i Cooperativa Muratori & Cementisti CMC (890,732 mln zł). Budżet zamawiającego jest równy 871,403 mln zł. Wszyscy potencjalni wykonawcy zaproponowali realizację zadania w ciągu 49 miesięcy.
Najtańszą propozycję złożyła chińska firma Stecol Corporation. Jej wartość stanowi ok. 81% budżetu zamawiającego. I to właśnie tę ofertę krakowski oddział GDDKiA uznał za najkorzystniejszą.
Powrót oferentów z Dalekiego Wschodu
Jest to drugi przetarg w ostatnim czasie, w którym z najkorzystniejszą uznawana jest oferta firmy Stecol Corporation. Podobna sytuacja zaistniała w przypadku budowy
Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu S52, również w województwie małopolskim.
Wcześniej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad tylko raz współpracowała z firmą z tego kraju. Było to konsorcjum Covec, które wygrało przetarg na budowę odcinka autostrady A2 między Warszawą a Łodzią. Niestety cena, którą ten wykonawca zaproponował za przeprowadzenie robót okazała się zbyt niska, co ostatecznie zakończyło się zejściem z budowy. Na dokończenie, budowanego przez Chińczyków, fragmentu Autostrady Wolności rozpisano nowy przetarg, a Covec i GDDKiA przez lata prowadziły sądowy spór.
W sprawę były zaangażowane rządy Chin i Polski, ambasady obu państw oraz resorty spraw zagranicznych i infrastruktury.
W 2015 roku chińska firma spłaciła gwarancje bankowe, które przez lata były blokowane w chińskich sądach. Wtedy do zapłaty pozostało jeszcze 550 mln zł kar umownych. W końcu, w 2017 roku strony podpisały
polubowne porozumienie w sprawie niedokończonej przez Chińczyków budowy A2.
Ważna droga
Inwestycja przewiduje budowę drogi krajowej nr 47 Rabka Zdrój – Zakopane na odcinku Rdzawka – Nowy Targ. Trasa liczy 16,136 km, ma mieć klasę GP i szerokości jezdni 2x3,50m. W jej ciągu znajdą się węzły drogowe Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód i Nowy Targ Południe. Ponadto w ramach zadania należy wybudować drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji, infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów, kanalizację i odwodnienie, urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt) oraz przebudować infrastrukturę techniczną.
Przedsięwzięcie jest prowadzone w formule „projektuj i buduje”. Oznacza to, że wykonawca będzie zobowiązany do opracowanie projektu, uzyskania pozwolenia na budowę, realizacji prac budowlanych oraz otrzymania zezwolenia na użytkowanie infrastruktury.
Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 r. na tym odcinku panuje średni ruch dobowy na poziomie 14 007-18 082 pojazdów/dobę. W okresie weekendów, ferii i wakacji ruch ten znacznie wzrasta, tworzą się spiętrzenia ruchu co świadczy o wyczerpaniu przepustowości przekroju jednojezdniowego drogi. Do tego dochodzą liczne zjazdy, zabudowa wzdłuż istniejącej drogi, ruch pieszych, co stwarza duże utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz lokalnym.
Jak podaje GDDKiA – atrakcyjność turystyczna Podhala i związane z tym duże natężenie średniego ruchu dobowego i jeszcze większe weekendowego, budowa drogi ekspresowej S7 z Lubnia do Rabki Zdroju oraz istniejący dwujezdniowy odcinek drogi krajowej nr 47 z Chabówki do Rdzawki, uzasadniają kontynuację budowy odcinka dwujezdniowego z Rdzawki do Nowego Targu. W mieście tym krzyżują się drogi krajowe nr 47 i 49 oraz droga wojewódzka w kierunku Czarnego Dunajca, rozprowadzające ruch na Podhalu. Budowa drogi dwujezdniowej do Nowego Targu umożliwi szybsze i bezpieczniejsze połączenie Podhala i Zakopanego z innymi regionami kraju.
Inne odcinki Zakopianki w budowie
W 2016 roku rozpoczęła się budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S7 od Lubnia do Rabki Zdroju, którą na czas realizacji podzielono na trzy mniejsze odcinki. Droga ekspresowa zakończona będzie węzłem Zabornia w Rabce Zdroju, do którego dobudowany zostanie jeszcze fragment DK47 (dwujezdniowy) do Chabówki i tam włączony będzie do istniejącej już dwujezdniowej drogi krajowej nr 47 z Chabówki do Rdzawki. Od tego miejsca kontynuowana będzie budowa drogi dwujezdniowej do Nowego Targu.
W efekcie prowadzonych inwestycji połączony zostanie Kraków z Nowym Targiem , na całym przebiegu, drogą dwujezdniową. Ma to kluczowe znaczenie ze względu na czas przejazdu i bezpieczeństwo ruchu dla wszystkich osób wyjeżdżających z różnych regionów kraju na Podhale i pod Tatry.