Jak podaje krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – za najkorzystniejsza ofertę w przetargu na projekt i budowę Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 została uznana propozycja konsorcjum firm Stecol Corporation z Chin i Polbud-Pomorze. Wykonawca ten zaproponował najniższą cenę za wykonanie prac równą niemal 1,3 mld zł.
Wybór chińskiej oferty
Konsorcjum Stecol Corporation z Chin i Polbud-Pomorze z Polski zaoferowało wykonanie zadania w ciągu 47 miesięcy, przy czym do okresu prac budowlanych nie wliczają się okresy zimowe, za kwotę 1,289 mld zł.
Przetarg na projekt i budowę obwodnicy
został ogłoszony w grudniu 2017 roku. Po otwarciu ofert w kwietniu br. okazało się, że przystąpiło do niego ośmiu wykonawców. Spośród nich
tylko jedna mieściła się w budżecie inwestora równym 1,339 mld zł. Pochodziła ona od konsorcjum, na czele którego stoi
chińska firma Stecol Corporation. Po przeanalizowaniu złożonych GDDKiA za najkorzystniejszą uznała właśnie tę propozycję. Pozostali wykonawcy, którzy brali udział w przetargu mają 10 dni na składanie ewentualnych odwołań.
Powrót oferentów z dalekiego wschodu
Przetarg na budowę Północną Obwodnicę Krakowa w ciągu S52 jest kolejnym, po postępowaniu
na odcinek tzw. Zakopianki, w którym ponownie pojawiają się oferenci z Chin. Wcześniej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad tylko raz współpracowała z firmą z tego kraju. Było to konsorcjum Covec, które wygrało przetarg na budowę odcinka autostrady A2 między Warszawą a Łodzią. Niestety cena, którą ten wykonawca zaproponował za przeprowadzenie robót okazała się zbyt niska, co ostatecznie zakończyło się zejściem z budowy. Na dokończenie, budowanego przez Chińczyków, fragmentu Autostrady Wolności rozpisano nowy przetarg, a Covec i GDDKiA przez lata prowadziły sądowy spór.
W sprawę były zaangażowane rządy Chin i Polski, ambasady obu państw oraz resorty spraw zagranicznych i infrastruktury.
W 2015 roku chińska firma spłaciła gwarancje bankowe, które przez lata były blokowane w chińskich sądach. Wtedy do zapłaty pozostało jeszcze 550 mln zł kar umownych. W końcu, w 2017 roku strony podpisały
polubowne porozumienie w sprawie niedokończonej przez Chińczyków budowy A2.
Ważna droga
Północna Obwodnica Krakowa zostanie wybudowana jako droga ekspresowa S52 o łącznej długości 14,87 km, rozpoczynająca się od węzła Modlniczka (Radzikowskiego) do węzła Modlnica i dalej do węzła Kraków Mistrzejowice. Inwestycja polegać będzie także na dostosowaniu do parametrów klasy S na istniejącym odcinku węzeł Modlniczka (Radzikowskiego) – węzeł Modlnica – na długości 2,32 km (odcinek I).
Trasa ma być budowana w latach 2019-2022. W obrębie POK przewiduje się budowę 6 wiaduktów w ciągu samej trasy, 4 wiaduktów nad trasą i 3 mostów w ciągu dróg zbiorczych. Zostaną wybudowane węzły Węgrzce i Batowice oraz, jeśli wcześniej wejdzie do realizacji trasa Wolbromska, także węzeł Wolbromski.
Pierwszy ring w kraju
Trasa między węzłami Modlnica i Kraków Mistrzejowice jest jedną z ostatnich części ringu drogowego wokół stolicy Małopolski. Brakuje jeszcze odcinka drogi ekspresowej S7, po wschodniej stronie miasta, która obecnie jest w przetargu. Po ukończeniu tych inwestycji droga okalająca Kraków będzie w pełni gotowa. Jeśli inwestycje będą szły zgodnie z planem to miasto
będzie pierwszy w Polsce z w pełni domkniętym drogowym ringiem.