Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otworzył oferty w przetargu na budowę Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52. Do zamawiającego trafiło osiem ofert, z czego tylko jedna mieści się w budżecie inwestora. Pochodzi ona od konsorcjum, którego liderem jest chińska firma Stecol Corporation.
Przetarg dotyczący budowy Północnej Obwodnicy Krakowa, czyli drogi ekspresowej S52 na odcinku od węzła Modlnica do węzła Kraków Mistrzejowice ruszył 23 grudnia 2017 roku.
Po kilkukrotnym przekładaniu terminu otwarcia ofert, małopolski oddział GDDKiA opublikował dziś, 30 kwietnia, informację z zestawieniem potencjalnych wykonawców.
Do GDDKiA trafiły oferty od firm: Astaldi (1,574 mld zł), Toto (1,540 mld zł), PORR (1,815 mld zł) oraz Intercor (1,580 mld zł), a także od konsorcjów: Budimex i Strabag Infrastruktura Południe (1,471 mld zł), Gϋlermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt, Mosty-Łódź i Gϋlermak Sp. z o. o. (1,427 mld zł), Salini Impregilo i Salini Polska (1,524 mld zł) oraz Stecol Corporation i Polbud Pomorze (1,289 mld zł). Wszyscy oferenci zadeklarowali, że zrealizują zadanie w ciągu 47 miesięcy.
Budżet inwestora opiewa na 1,339 mld zł. Oznacza to, że jedyna propozycja, która mieści się w tej kwocie pochodzi od konsorcjum, którego liderem jest chińska firma Stecol Corporation. Jest to kolejny przetarg drogowy w Polsce, w którym staruje ta firma. Wcześniej jej oferta
pojawiła się w postępowaniu na realizację odcinka Zakopianki.
Pozostaje pytanie, czy po sprawie Covecu chińskie firmy są gotowe do powrotu na polski rynek.Północna Obwodnica Krakowa zostanie wybudowana jako droga ekspresowa S52 o łącznej długości 14,87 km, rozpoczynająca się od węzła Modlniczka (Radzikowskiego) do węzła Modlnica i dalej do węzła Kraków Mistrzejowice. Inwestycja polegać będzie także na dostosowaniu do parametrów klasy S na istniejącym odcinku węzeł Modlniczka (Radzikowskiego) – węzeł Modlnica – na długości 2,32 km (odcinek I).
Trasa ma być budowana w latach 2019-2022. W obrębie POK przewiduje się budowę 6 wiaduktów w ciągu samej trasy, 4 wiaduktów nad trasą i 3 mostów w ciągu dróg zbiorczych. Zostaną wybudowane węzły Węgrzce i Batowice oraz, jeśli wcześniej wejdzie do realizacji trasa Wolbromska, także węzeł Wolbromski.
Zamówienie będzie prowadzone w formule „projektuj i buduj” to oznacza, że wykonawca będzie zobowiązany do opracowania dokumentacji inwestycji, uzyskania niezbędnych pozwoleń na budowę, budowy infrastruktury oraz otrzymania zezwoleń na użytkowanie drogi.
Trasa między węzłami Modlnica i Kraków Mistrzejowice jest jedną z ostatnich części ringu drogowego wokół stolicy Małopolski. Brakuje jeszcze odcinka drogi ekspresowej S7, po wschodniej stronie miasta, która obecnie jest w przetargu. Po ukończeniu tych inwestycji droga okalająca Kraków będzie w pełni gotowa. Jeśli inwestycje będą szły zgodnie z planem to miasto będzie
pierwszym w Polsce z w pełni domkniętym drogowym ringiem.