Miasto Chełm ogłosiło przetarg na budowę oraz modernizację infrastruktury umożliwiającej stworzenie warunków obsługi i rozwoju terminala intermodalnego. Projekt zakłada głównie realizację prac w obszarze infrastruktury drogowej. Inwestycja będzie współfinansowana ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład.
Przebudowa infrastruktury dostępowej do terminala intermodalnego w Chełmie będzie największą inwestycją w historii miasta. Na jej realizację administracja miejska pozyskała 196 mln zł dotacji z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych. Wartość całego projektu określono na 200 mln zł, dlatego nietrudno obliczyć, że wkład własny samorządu miejskiego wynosi jedynie 4 mln zł. Projekt obejmuje m.in. przebudowę 9,3 kilometrów dróg wojewódzkich i 2,2 kilometra dróg powiatowych. Oferty można składać do 22 września do godziny 10:00. Kryteriami ich oceny mają być cena (60% waga) oraz okres gwarancji (40% waga). Wszystkie prace mają zostać zrealizowane w formule “projektuj i buduj”, a termin realizacji został określony na koniec 2025 roku.
Droga wojewódzka nr 812 ma zostać przebudowana w ramach przebiegu ulic Włodawskiej i Zawadówka. Oprócz remontu nawierzchni przewidywane jest powstanie dróg rowerowych, co wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu samochodów i rowerzystów, a zatem pośrednio także poprawę płynności. Na drodze wojewódzkiej nr 844 przewiduje się podniesienie parametrów technicznych na ulicy Hrubieszowskiej, alei Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego oraz alei Armii Krajowej wraz z budową wiaduktu. Drogi powiatowe 1880L, 1920L i 1893L w przebiegu ulic odpowiednio Ceramicznej, Szpitalnej i Lubelskiej mają zostać przebudowane wraz z mostem na Uherce, od ulicy Szpitalnej do ronda Jana Pawła II.
Sam terminal intermodalny ma powstać w rejonie stacji kolejowej Chełm Wschodni, przy ul. Wschodniej, w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowej nr 7 i szerokotorowej linii kolejowej nr 63, drogi krajowej nr 12 oraz planowanego węzła w przebiegu drogi ekspresowej S12, która już powstaje w rejonie Chełma jako północna obwodnica miasta. Nie wydaje się zatem szczególnie odkrywczym stwierdzenie, że inwestycja realizowana przez Agencję Rozwoju Przemysłu ulokowana zostanie w doskonale skomunikowanej lokalizacji.
Jej rozpoczęcie uwarunkowane jest jednak zapewnieniem przez miasto odpowiedniej infrastruktury dostępowej. W styczniu bieżącego roku władze miasta podpisały umowę z zamojską spółką ZDI, która opracowuje plan funkcjonalno-użytkowy i odpowiada za uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Co ciekawe, przed ARP budowę terminala intermodalnego w tej samej lokalizacji rozpatrywała spółka PCC Intermodal.