Partner serwisu
Drogi i autostrady

CEF: Projekty dobierane pod kątem znaczenia dla całej Europy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
26-09-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
CEF: Projekty dobierane pod kątem znaczenia dla całej Europy
fot. GDDKiA
Dobór projektów w załączniku do rozporządzenia CEF, czyli instrumentu finansowego „Łącząc Europę” następuje w odniesieniu do istotności inwestycji z punktu widzenia europejskiego – wynika ze słów Jakuba Siwińskiego, eksperta Dyrekcji Generalnej ds. Transportu KE. Co jeśli państwa członkowskie nie są dobrze do nich przygotowane?

Siwiński tłumaczy portalowi „RynekInfrastruktury.pl”, że inwestycje mogące liczyć na dofinansowanie w ramach CEF, które zapisano we wspomnianym załączniku są pewnym konsensusem politycznym. – Na projekty patrzono pod kątem istotności z punktu widzenia europejskiego. Tak samo wygląda to w przypadku studiów korytarzowych, czyli identyfikujemy projekt ważny dla Europy, natomiast, czy on jest przygotowany to zupełnie odrębna kwestia – oświadcza ekspert.

Dodaje, że zadaniem KE jest identyfikacja znaczenia danego odcinka, natomiast dopiero w konkursie, po złożeniu projektu, przychodzi czas na ocenę tego, czy dany projekt jest gotowy do realizacji i czy uda się go zrealizować w założonym terminie.

Wśród projektów mających szansę na uzyskanie dofinansowanie w ramach instrumentu „Łącząc Europę” znajduje się trasa ekspresowa z Bielska-Białej do Żyliny na Słowacji. Po stronie polskiej istnieje obecnie odcinek drogi S69 stanowiący obwodnicę Bielska-Białej, następnie odcinek z Żywca do Przybędzy oraz z Milówki do Zwardonia.

W budowie jest odcinek łączący Bielsko-Białą z Żywcem, który dokończy firma Mota-Engil po tym, jak od realizacji kontraktu odstąpiło konsorcjum Polimeksu-Mostostalu. Brakuje jeszcze fragmentu trasy, który połączyłby Milówkę z Przybędzą.

Temat budowy brakującego fragmentu S69 był poruszany wielokrotnie. Jeszcze w tym roku samorządowcy próbowali przekonać do budowy Elżbietę Bieńkowską, byłą szefową MIR i zachęcali do wykorzystania środków z instrumentu „Łącząc Europę”. Teraz już wiemy, że cała trasa ekspresowa z Bielska-Białej aż na Słowację została ujęta wśród priorytetów CEF-u, jednak należy się zastanowić, czy Polsce uda się przygotować tę inwestycję do tego, by budowa zdążyła ruszyć na czas.

Siwiński przyznaje, że skupianie się na znaczeniu projektu, a nie dotychczasowych przygotowaniach może świadczyć o ograniczaniu pola manewru dla państw członkowskich, jednak przypomina, że istnieje jeszcze Fundusz Spójności, z którego Polska otrzyma sporą kwotę i właśnie te środki mogą zostać przeznaczone na krajowe priorytety inwestycyjne.

– Nie należy tu szukać konkurencji, CEF nie konkuruje z polityką spójności, staramy się szukać synergii – odcinek transgraniczny realizujemy z CEF-u jako istotne połączenie państw członkowskich, a odcinek krajowy prowadzący do istotnych punktów gospodarczych dla danego kraju z Funduszu Spójności – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Siwiński.

Ekspert zaznacza, że Polska jest bardzo zmotywowana jeżeli chodzi o wykorzystanie środków z puli CEF-u i już podjęła kroki mające na celu ich dobre spożytkowanie. Do tej pory przygotowano już sześć projektów na pierwszy konkurs.

– Wybrane projekty znajdujące się w załączniku do CEF-u są ważne z punktu widzenia wyznaczonych korytarzy, natomiast jak będą one przygotowane od strony samego wniosku aplikacyjnego oraz jak będą ocenione przez niezależnych ekspertów to już inna sprawa – zastrzega Jakub Siwiński i dodaje, że solidne przygotowanie wniosku daje dużo większe szanse na uzyskanie dofinansowania.

 


 

Kwestie związane z perspektywą UE na lata 2014-2020 będą poruszane podczas II Kongresu Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada br. w Krakowie. Więcej informacji znajdziesz na stronie TOR Konferencje. Organizatorem jest Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury.

 

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Drogi i autostrady

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Elżbieta Pałys 15 września 2023

GDDKiA będzie budować S16 na Podlasiu. Jest przetarg

Drogi i autostrady

Lotnisko Chopina: Blisko 2 mln pasażerów w sierpniu i nowy dzienny rekord!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Drogi i autostrady

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Elżbieta Pałys 15 września 2023

GDDKiA będzie budować S16 na Podlasiu. Jest przetarg

Drogi i autostrady

Lotnisko Chopina: Blisko 2 mln pasażerów w sierpniu i nowy dzienny rekord!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5