Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk skierował dziś do prac przygotowawczych cztery odcinki drogi ekspresowej S19. – Wynikiem podpisania tych dokumentów jest to, że obecnie cała droga Via Carpatia na terenie Polski jest w realizacji lub przygotowaniu. Dziś zajmujemy się drogą S19, która jest główną osią tej trasy – mówił Adamczyk.
Ostatni fragment do przygotowania
Chodzi o cztery fragmenty przyszłej trasy S19. Pierwszy to fragment Korycin– Knyszyn – Dobrzyniewo Duże – Choroszcz wraz z odcinkiem DK-65 Sochonie – Dobrzyniewo. Kolejne to odcinki od granicy województwa podlaskiego, przez Łosice do granicy województwa lubelskiego i od granicy województwa lubelskiego i mazowieckiego do Lubartowa. Do prac przygotowawczych skierowany został także fragment od Lublina do Lubartowa.
Jak podaje MIB – w ramach procesu przygotowawczego zrealizowane zostaną m.in.: opracowanie studium technologiczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do decyzji środowiskowych, uzyskanie decyzji środowiskowych, wykonanie badań i opracowań geologicznych, opracowanie materiałów niezbędnych do ogłoszenia przetargów w systemie P&B oraz wykonanie archeologicznych badań sondażowych.
S19 główną osią Via Carpatia
Według danych resortu infrastruktury i budownictwa oddano już do użytku 21,7 km drogi ekspresowej S19. Jej wartość to 990 mln zł. Prace budowlane trwają obecnie na 18,8 km tej drogi, a ich wartość to 841,5 mln zł. W trakcie przetargów znajdują się odcinki S19 o łącznej długości 128,6 km, a ich przewidywana łączna cena to ok. 5 mld zł. W przygotowaniu obecnie znajdują się odcinki liczące w sumie 246,3 km, ich przewidywana wartość to 15 mld zł.
– Od dziś możliwe również będzie prowadzenie bądź wznowienie prac przygotowawczych dla odcinków drogi ekspresowej S19 o łącznej długości 178,6 km i wartości wydatków na poziomie prawie 6 mld zł – mówił podczas wydarzenia wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. – Mamy jednak nadzieję, że uda się je wybudować taniej – dodał.
Jak zaznaczał szef resortu – budowa S19 zaczęła się w tej, a zakończy w przyszłej perspektywie budżetu UE. Według Adamczyka całą Via Carpatią możemy pojechać w 2024 roku.
Znaczenie szlaku
– Via Carpatia to szlak pobudzający gospodarkę Europy Wschodniej, od Bałtyku po Morze Egejskie. Naszym celem jest wpisanie całego przebiegu tej trasy do sieci bazowej TEN-T i uzyskanie wsparcia finansowego dla wszystkich, którzy będą realizowali tę inwestycję – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Via Carpatia na terenie Polski przebiega szlakiem S61 na odcinku granica państwa – Augustów – Ełk, S16 na odcinku Ełk – Knyszyn oraz S19 Knyszyn – Dobrzyniewo Duże – Choroszcz – Siemiatycze – S12 (Lublin Rudnik) – S12 (Lublin Sławinek) – Nisko – A4 (Rzeszów Wschód) – A4 (Rzeszów Zachód) – Barwinek – granica państwa.
Trasa via Carpatia odgrywa istotną rolę w polskiej gospodarce. – Pozwali na wykorzystanie potencjału gospodarczego województw, przez które przebiega, po raz pierwszy zapewniając im możliwość sprawnych powiązań w układzie równoleżnikowym. Zapewni również silny impuls rozwojowy, dający podstawę do usunięcia zaniedbań oraz zahamowania degradacji tzw. Ściany Wschodniej – podaje MIB.