To jedna z najważniejszych dróg na terenie Śląska. Poprzez połączenie z jednej strony z granica polsko-słowacką w Zwardoniu, z drugiej z autostradą A1 będącej kluczowym korytarzem transportowym północ – południe droga S1 jest istotną trasą z punktu widzenia połączeń drogowych w całym kraju.
Cała ekspresowa jedynka to 135 km. Część tej trasy jest obecnie w realizacji. To w sumie pięć odcinków: Pyrzowice – Podwarpie, gdzie trwa dobudowa drugiej jezdni, Podwarpie – Dąbrowa Górnicza, gdzie trzeba dostosować istniejący odcinek do parametrów ekspresówki oraz odcinki powstające w nowym śladzie: Oświęcim – Dankowice i Dankowice – Bielsko-Biała, a także tzw. obejście Węgierskiej Górki, czyli S1 Przybędza – Milówka. Jeden odcinek czeka jeszcze na wybór wykonawcy. To trasa miedzy Oświęcimiem a Mysłowicami.
fot. GDDKiA
– Kierowcy pojadą drogą S1 w pełnym przebiegu pod koniec 2023 r. – zapowiada minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Jak obecnie wygląda zaawansowani prac na tej trasie?
Pyrzowice – Podwarpie
Umowa na budowę drugiej jezdni drogi ekspresowej S1 pomiędzy Pyrzowicami a Podwarpiem o długości 9,72 km została podpisana w listopadzie 2018 roku. Wykonawcą jest konsorcjum na czele z firmą Rubau Polska. Finał prac spodziewany jest w II kwartale 2021 r.
– Parce na tym odcinku przebiegają zgodnie z harmonogramem – podaje GDDKiA. Zaawansowanie rzeczowe na tym odcinku wynosi ok. 80 proc. Na ukończeniu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne i wzmocnienia gruntu. Odwodnienie wykonano w ponad 78 proc., podbudowa osiągnęła poziom ponad 65 proc., ułożono blisko 40 proc. nawierzchni. Na ukończeniu jest realizacja obiektów inżynierskich.
Do wykonania pozostały prace przy dylatacjach, odwodnieniu i wyposażaniu obiektów.
Na bieżąco prowadzone są również roboty branżowe budowa kanalizacji deszczowej i zbiorników retencyjnych, przebudowy urządzeń wodnych oraz elektroenergetycznych.
Kontynuowane są m.in. roboty bitumiczne na ciągu głównym.
Podwarpie – Dąbrowa Górnicza Umowa na zaprojektowanie i wykonanie blisko 7-kilometrowego odcinka Podwarpie – Dąbrowa Górnicza została podpisana we wrześniu tego roku. Wykonawcą jest Budimex.
Inwestycja obejmuje przebudowę drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej, w tym budowę dwóch węzłów drogowych, przebudowę skrzyżowań z drogami poprzecznymi, przebudowę infrastruktury i urządzeń podziemnych.
Obecnie wykonawca prowadzi roboty przygotowawcze, w tym analizę dokumentacji udostępnionej przez zamawiającego, urządza zaplecze budowy, organizuje place składowe oraz prowadzi prace projektowe, które powinny zakończyć się do kwietnia 2021 r.
Odcinek będzie gotowy w listopadzie 2023 roku.
Kosztowy II – Oświęcim
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego dla tego zadania (długość 12,8 km), ogłoszonego 10 października 2019 r., jest obecnie w toku. 30 września 2020 r. Krajowa Izba Odwoławcza ogłosiła wyrok, w którym uwzględniła odwołanie i nakazała zamawiającemu unieważnienie czynności wykluczenia i odrzucenia oferty China State Construction Engineering Corporation Limited oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty tego wykonawcy.
GDDKiA zaskarżyła wyrok KIO do sądu okręgowego. Dalsze działania GDDKiA w sprawie będą podejmowane po rozstrzygnięciu sprawy przez sąd – informuje GDDKiA.
W ramach inwestycji wybudowana zostanie obwodnica Bierunia o długości 2,1 km, trzy węzły drogowe (Kosztowy II, Lędziny, Bieruń) oraz jedna para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej – Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III).
Oświęcim – Dankowice
Umowa na budowę tego odcinka została podpisana w maju tego roku. Całość zadania zostanie zrealizowana w 33 miesiące, tj. do sierpnia 2023 r.
Ponad 15-kilometrowy odcinek nowej drogi realizuje konsorcjum firm Porr oraz Mota-Engil Central Europe.
Inwestycja będzie realizowana w formule „projektuj i buduj”. Wykonawca po zaprojektowaniu drogi i pozyskaniu niezbędnych decyzji będzie miał za zadanie wybudować m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), trzy węzły drogowe (Oświęcim, Wola, Brzeszcze), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe.
Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy.
Dankowice – Suchy Potok
Na ponad 12-kilometrowy odcinek drogi z Dankowic do Suchego Potoku umowa podpisana została w sierpniu tego roku. Za jej wykonanie odpowiada konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia.
Zadanie ma być wykonane do listopada 2023 r.
Wykonawcy zbudują m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), dwa węzły drogowe (Stara Wieś i Suchy Potok), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe.
Droga ekspresowa zostanie wyposażona w Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy.
Przybędza – Milówka (tzw. obejście Węgierskiej Górki)W październiku 2019 roku podpisana została umowa na zaprojektowanie i wybudowanie nowego 8,5-kilometrowego odcinka Przybędza – Milówka (tzw. obejście Węgierskiej Górki).
Wykonawca inwestycji, w pierwszej kolejności, opracował dokumentację projektowo-wykonawczą, która została przyjęta do realizacji 6 maja br. Po trwających, w maju i czerwcu, przygotowaniach frontu robót, ruszyły roboty budowlane. Całość inwestycji zostanie zrealizowana do sierpnia 2023 r.
Obecnie prace budowlane prowadzone są już na całym froncie robót. Trwają roboty ziemne w rejonie portali startowych dla tuneli TD-1 oraz TD-2. Rozpoczęcie drążenia kalet planowane jest jeszcze na początku listopada br.
Roboty ziemne skupiają się aktualnie na węzłach Przybędza i Milówka oraz na odcinku od Estakady EST-3 (ul. Za Groniem) do tunelu TD-2 przy ul. Nad potokiem.
Przygotowywane jest wykonanie palowania dla posadowienia obiektów EST-1 (ul. Zielona Górna), EST-2 (ul. Turystyczna), EST-3 (ul. Za Groniem) oraz EST-4 (ul. Nad Potokiem).
Wyprzedzająco prowadzone są również prace związane z wykonywaniem platform roboczych pod sprzęt ciężki dla wykonywanych umocnień. Ponadto kontynuowana jest realizacja dróg serwisowych i technologicznych, robót melioracyjnych, oraz prac w asortymentach branżowych.