Około 104 mld zł z funduszy unijnych trafiło na budowę dróg w Polsce od momentu wstąpienia do Unii Europejskiej. W ciągu minionych dwóch dekad zrealizowanych zostało ponad 5 200 km dróg krajowych. Liczba kilometrów dróg szybkiego ruchu wzrosła więcej niż siedmiokrotnie. Oto bilans dwóch dekad unijnego członkostwa na drogach krajowych.
Z wykorzystaniem funduszy europejskich wybudowanych zostało blisko 970 km autostrad i ponad 2930 km dróg ekspresowych. Przebudowano 1300 km często skoleinowanych dróg istniejących, a ruch tranzytowy z miast został wyprowadzony na obwodnice. Czas i jakość podróży między dużymi miastami istotnie się skróciły.
W okresie PRL-u łączna długość dwujezdniowych odcinków wynosiła ok. 140 km. Do 1989 r. wybudowano od podstaw tylko 127 km autostrad: A4 między Katowicami i Krakowem wraz z częścią obwodnicy Krakowa, A2 pomiędzy Wrześnią i Koninem oraz A1 Tuszyn – Piotrków Trybunalski. Najdłuższą dwujezdniową trasą była DK-1 łącząca Warszawę z Katowicami, zwana popularnie gierkówką.
Z tym wchodziliśmy do UE
Wchodząc do Unii Europejskiej, 1 maja 2004 r., Polska miała blisko 720 km dróg szybkiego ruchu, a wydłużenie tej sieci po przemianach polityczno-gospodarczych 1989 r. było m.in. zasługą wykorzystania funduszy przedakcesyjnych, pożyczek z Europejskiego Banku Inwestycyjnego lub Banku Światowego, inwestycji krajowych i zawartych umów koncesyjnych.
W kolejnych latach Polska stała się największym placem budowy dróg w Europie, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad skutecznie pozyskiwała i wykorzystywała dostępne fundusze unijne na realizację inwestycji infrastrukturalnych. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji ponad siedmiokrotnie dłuższą sieć dróg szybkiego ruchu liczącą 5117,1 km, w tym 1 849,2 km autostrad (ok. 465 km to odcinki koncesyjne) i 3267,9 km dróg ekspresowych. Bez dostępności do funduszy unijnych taki rozwój nie byłby możliwy – podkreśla GDDKiA.
Kompletne ciągi drogowe
Z wykorzystaniem środków finansowych pochodzących ze wspólnoty europejskiej powstały całe ciągi dróg szybkiego ruchu i wiele obwodnic miast. W przypadku autostrad ich uzupełnieniem są odcinki koncesyjne i fragmenty zrealizowane z budżetu państwa lub pożyczek bankowych. W efekcie, dziś z Trójmiasta do granicy z Czechami, podróżując autostradą A1, możemy dotrzeć w ok. sześć godzin z przerwą na odpoczynek i tankowanie pojazdu. Niespełna godzinę więcej będziemy potrzebować na przejazd A4 od zachodniej do wschodniej granicy Polski. Z wykorzystaniem funduszy unijnych powstał cały ciąg drogi ekspresowej S3 na południe od Szczecina, który w tym roku, po oddaniu odcinka Bolków - Kamienna Góra z dwoma tunelami, umożliwi dojazd do granicy z Czechami w czasie poniżej czterech godzin. Dwie godziny więcej zajmuje przejechanie S8 z Wrocławia do Białegostoku. Przy wsparciu funduszy unijnych powstały drogowe ekspresowe połączenia Wrocławia z Poznaniem i dalej z Bydgoszczą oraz autostradą A1, Warszawy z Lublinem i Rzeszowem poprzez S17 i S19, Gdańska i Olsztyna z Płońskiem na trasie S7 do Warszawy czy też dalej na południe od obecnej do historycznej stolicy Polski.
Każda autostrada lub droga ekspresowa przejmuje ruch tranzytowy, omijając miasta lub ułatwiając przejazd przez duże aglomeracje. Widać to nie tylko w Łodzi, Katowicach, Lublinie, Wrocławiu, Olsztynie, Warszawie, Radomiu, Puławach, Częstochowie czy Bydgoszczy. To także wiele mniejszych miast położonych w sąsiedztwie tych tras. Nie zapominajmy o obwodnicach w ciągu zwykłych dróg krajowych omijających np. Kościerzynę, Nowe Miasto Lubawskie, Inowrocław, Górę Kalwarię, Bełchatów, Wieluń, Praszkę, Bolków, Nysę, Kłodzko, Kędzierzyn-Koźle, Dąbrowę Tarnowską, Sanok czy też Stalową Wolę i Nisko.
Jest bezpieczniej
Lepsze drogi przełożyły się na bezpieczeństwo ruchu drogowego. W 2004 r. na drogach krajowych odnotowano blisko 11 tys. wypadków drogowych, w wyniku których zginęło 2 170 osób, a rannych zostało 15 186. W statystykach za 2022 r. odnotowaliśmy 3 642 wypadki, w których zginęło 650 osób, a rannych zostało 4 540.
Budowa kolejnych dróg trwa. Docelowa sieć dróg szybkiego ruchu ma liczyć ok. 7980 km, w tym ok. 2100 km to autostrady.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.