Most Uniwersytecki w Bydgoszczy, stanowiący fragment Trasy Uniwersyteckiej, został zamknięty - poinformował w oficjalnym komunikacie Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. Powodem takiej decyzji są wykryte podczas zleconych wcześniej badań odkształcenia elementów mocujących wanty do mostu.
ZDMiKP wprowadził na moście ograniczenia dla ruchu pojazdów ciężarowych i pilnie zlecił, przeprowadzenie szczegółowych ekspertyz całego obiektu. Wskazano konieczność działań naprawczych. Ostateczny raport wskazuje, że połączenie przęsła z linami są za słabe i obliczeniowo mogą nie utrzymać ciężaru całego obiektu.
Stan techniczny pozostałych elementów mostu (pylonów, płyty głównej, want) nie budzi jakichkolwiek zastrzeżeń. Uszkodzeniu uległy wyłącznie mocowania stalowe przytwierdzone do płaszczyzn bocznych mostu. Zlecone w grudniu ubiegłego roku ekspertyzy wskazują na możliwość wystąpienia błędów na etapie projektu mostu.
Z użytkowania samochodów osobowych i ciężarowych został wyłączony odcinek Trasy Uniwersyteckiej na odc. od ulicy Sieńki – Moniuszki do ul. Wojska Polskiego. Przeprawa zostaje zamknięta do czasu jej podparcia oraz zakończenia prac naprawczych. Linia autobusowa nr 57 kursująca na tym odcinku zostaje poprowadzona objazdem (Wojska Polskiego - ul. Kujawska – rond Jagiellonów – ul. Jagiellońska). Zamknięte zostaną również dla ruchu pieszego i rowerowego przestrzenie zlokalizowane po obu stronach rzeki oraz wyłączony fragment rzeki Brdy bezpośrednio pod mostem.
ZDMiKP zlecił pilne podparcie obiektu, które z uwagi na ciężar, nietypową konstrukcję oraz lokalizację nad rzeką, wymaga opracowania specjalnej dokumentacji projektowej i technologicznej. Wykonawca zostanie wybrany w trybie pilnym, tak aby obiekt został podparty w jak najszybszym czasie. Szacuje się, że uda się to zrobić w ciągu 2 miesięcy. Działania te pozwolą odciążyć obiekt w trakcie dalszych działań naprawczych.
Drugi krok napraw obejmie kontynuację podparcia obiektu i jednoczesne wzmocnienie uszkodzonych elementów, czyli doprowadzenie ich podstawowych parametrów, gwarantujących zapewnienie odpowiedniej wytrzymałości i zgodności z normami. W ramach zleconej ekspertyzy zaproponowano już wstępne rozwiązania w celu wzmocnienia węzłów. Rozważane jest wiele wariantów, które pozwolą dospawać dodatkowe blachy w miejscu łączenia want z płytą pomostu oraz pozwolą przejąć z tych elementów nadmiar naprężeń.
Most Uniwersytecki przez Brdę jest obiektem dwuprzęsłowym. Jego pylony o wysokości ok. 70 m. ukształtowano w formie przenikających się podków o kształtach liter greckich alfa i omega, co jest oryginalną konstrukcją na terenie Polski. Pomost pod obie jezdnie jest podwieszony do pylonów za pomocą 16 lin (po 4 pary z każdej strony) w osłonach. Najdłuższe wanty mają 160 metrów długości. Konstrukcja przęseł jest stalowa, zespolona z betonową płytą współpracującą. Podporami są filary betonowe posadowione na palach. Podstawowym celem inwestycji było wykonanie w ciągu ul. Ogińskiego połączenia al. Powstańców Wielkopolskich z ul. Wojska Polskiego na Górnym Tarasie, położonym ok. 30 m wyżej niż Taras Dolny. Most oddano do użytku 12 grudnia 2013 roku.