Rynek Infrastruktury
W pierwszym etapie prac z dniem 1 maja całkowicie zamknięto jezdnię północną ul. Fordońskiej (wszystkie pasy ruchu w kierunku centrum) na odcinku od skrzyżowania z ul. Wyścigową do wyjazdu tramwajowego z obecnej pętli Wyścigowa.
Dla autobusów i innych pojazdów indywidualnych z kierunku Fordonu o rzeczywistej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony został zaprojektowany dwupasowy objazd zamkniętego odcinka ul. Fordońskiej poprzez starą pętlę autobusową (ul. Wyścigową i Startową i Towarową) do ul. Fordońskiej.
W ostatnich dniach skorygowano geometrię istniejących skrzyżowań i ukończono przejazd tramwajowy zbudowany na ul. Wyścigowej. Ruch innych pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej przekraczających 3.5t np. pojazdów ciężarowych odbywa się w kierunku centrum z wykorzystaniem ulicy Kamiennej lub ulicy Spornej.
Ruch z centrum w kierunku Fordonu będzie prowadzony na dotychczasowych zasadach to jest dwoma pasami ruchu jezdni południowej ulicy Fordońskiej i przebudowaną ulicą Kamienną. Od 1 maja na Kamiennej dostępne będą dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
W drugim etapie prac (który zostanie wprowadzony po kilkunastu dniach) nadal pozostanie całkowicie zamknięta jezdnia północna ul. Fordońskiej (wszystkie pasy ruchu w kierunku centrum) na odcinku od skrzyżowania z ul. Wyścigową do wyjazdu tramwajowego z obecnej pętli Wyścigowa.
Rozpoczną się jednak kolejne roboty na północnej jezdni ul. Fordońskiej na odcinku od stacji benzynowej do Wyścigowej w kierunku. Będzie to wymagało okresowego zawężenia tego odcinka do jednego pasa ruchu. To może skutkować większymi utrudnieniami. Nie będzie jednak konieczności wprowadzania dwukierunkowego ruchu na południowej jezdni ul. Fordońskiej.
W związku z pracami drogowymi na ul. Fordońskiej wprowadzono zmiany w dotychczasowych programach sygnalizacji świetlnych dla szczytu porannego i popołudniowego, a niektóre z sygnalizacji świetlnych całkowicie wyłączono (Fordońska-Sporna oraz Fordońska-Wyścigowa). Kierowcy z początkiem maja powinni rezerwować więcej czasu na pokonywanie trasy pomiędzy Fordonem i centrum, szczególnie w czasie porannego szczytu.
Od 1 maja zmienił się także przebieg tras tramwajowych. Linia nr 3 z Rycerskiej dojeżdża do Bałtyckiej, a linia nr 7 z Kapuścisk do Bałtyckiej. Na odcinku pomiędzy rondem Fordońskim i Wyścigową można korzystać z wydłużonych linii 70, 74 i 75 oraz linii nr 65 i 69.
Obecnie na finiszu jest układanie torów na nowej pętli. – Demontowane jest natomiast stare torowisko oraz sieć trakcyjna. Gotowa jest także kolejna podpora pomiędzy dwoma jezdniami Kamiennej. To jej budowa wymuszała zawężanie ul. Kamiennej oraz zmianę geometrii tej ulicy. Demontowane są pierwsze tory kolejowe na stacji Bydgoszcz Wschód, które kolidowały z planowanymi podporami tramwajowej estakady. Zaawansowane roboty toczą się na ulicach Akademickiej i Korfantego. Ułożono między innymi większość krawężników na nowej północnej jezdni oraz nowym fragmencie ul. Korfantego – wyjaśnia dyrektor kontraktu, Andrzej Pastwa.
Budowa linii do Fordonu, to jedna z największych inwestycji tramwajowych w Polsce, kosztująca 290 mln zł. Będzie ona również połączona z zakupem 12 niskopodłogowych tramwajów. Dla porównania budowa od podstaw linii tramwajowej w Olsztynie o długości 10 km kosztuje 249 mln zł. Na budowę linii tramwajowej na Piecki i Migowo o długości 3,6 km Gdańsk wyda 116 mln zł. 8-kilometrowy odcinek Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju kosztuje natomiast 240 mln zł. Kraków na trasę tramwajową Lipska-Wielicka o długości 2,1 km zarezerwował 150 mln zł. Rozbudowa sieci tramwajowej w Toruniu zamknie się kwotą 47,3 mln zł.