Rozpoczynają się prace budowlane na Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 na odcinku węzeł Modlnica – węzeł Mistrzejowice. Umowa na projekt i budowę tego odcinka została podpisana w 2018 r. z konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź, które wyceniły koszt zadania na ponad 1,4 mld zł.
− Północna Obwodnica Krakowa to przykład na to, że obecny rząd dotrzymuje słowa. Startowaliśmy od zera, bo ta bardzo potrzebna dla miasta i regionu inwestycja nie była przewidziana w żadnym z dotychczasowych planów rozwoju infrastruktury drogowej. W bardzo szybkim tempie zostały uzyskane wszystkie konieczne decyzje i pozwolenia, zapewniliśmy finansowanie dla tej trasy, a dzisiaj rozpoczynają się już pierwsze prace budowlane – powiedział, cytowany w komunikacie, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Północna Obwodnica Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 została ujęta w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych dopiero w maju 2016 roku. W styczniu 2017 roku podpisano umowę z firmą Sweco na wykonanie Koncepcji Programowej dla Północnej Obwodnicy Krakowa S52. W 2018 r. w przetargu na projekt I budowę drogi jako najkorzystniejszą wybrano ofertę polsko-chińskiego konsorcjum Stelcol Corporation oraz Polbud-Pomorze. Od wyboru odwołały się do KIO konsorcja z liderami Gulermak i Budimex. KIO wykluczyło firmę Stecol z przetargu. Dokonano ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty.
Wykonawcą zadania zostało turecko-polskie konsorcjum Gülermak i Mosty Łódź. Koszt budowy odcinka drogi ekspresowej S52 o długości 12,5 km to ponad 1,4 mld zł.
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z trzema pasami ruchu w każdym kierunku, na którą będzie można wjechać poprzez węzły: Modlnica (dobudowane zostaną cztery łącznice), Zielonki, Węgrzyce i Batowice. Trasa zostanie poprowadzona w trzech tunelach: pod rzeką Prądnik (długość 870 m), pod wzgórzem w Batowicach (653 m) oraz pod wzgórzem Syberia na terenie Krakowa (98 m). Powstanie 27 obiektów mostowych, 4 km murów oporowych oraz 20 km dróg dojazdowych.
Nowy odcinek S52 połączy w jeden ciąg już istniejące i realizowane fragmenty obwodnicy Krakowa, a także wszystkie wyloty dróg krajowych (DK-79 i 94) po północnej stronie miasta z A4 i S7. Usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK-79. Według prognoz ruch na nowym odcinku przekroczy średnio 30 tys. poj./dobę już w roku 2025.