Zarządzający Krajowym Funduszem Drogowym BGK pozyskał 240 mln euro od EBI na finansowanie budowy obwodnicy metropolitalnej Trójmiasta. Chodzi o odcinek od Chwaszczyna do węzła Gdańsk Południe, który ma już umowy na realizację.
Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) i Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) zgodziły się sfinansować nową obwodnicę metropolitalną trójmiasta (tzw. OMT), która ma ułatwić ruch wokół trzech polskich miast nadbałtyckich - Gdańska, Gdyni i Sopotu, tzw. Trójmiasta (750 tys. mieszkańców). EBI udzieli kredytu w wysokości 240 mln euro na budowę 39-kilometrowego odcinka wokół obszaru metropolitalnego od Chwaszczyna na północnym zachodzie do węzła drogowego Gdańsk Południe na południowym wschodzie.
Droga
miała być pierwotnie realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Potem zdecydowano jednak sfinansować ją ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, ale dopiero teraz zapewniono w nim pieniądze na ten cel. W kwietniu 2021 roku podpisano już umowy na realizację OMT w dwóch odcinkach:
z firmą Budimex oraz konsorcjum Mirbudu z Kobylarnią. Realizacja ma potrwać do 2025 roku.
Jak podkreśla w komunikacie BGK, projekt ma zasadnicze znaczenie dla poprawy połączeń drogowych w Trójmieście oraz ułatwienia dostępu do portów w Gdyni i w Gdańsku. Stanowi również część szerszej rozbudowy trasy S6, połączenia drogą ekspresową Szczecina i Gdańska. Droga będzie biegła równolegle do wybrzeża Morza Bałtyckiego. Jako część Transeuropejskiej Sieci Systemów Transportowych (TEN-T), S6 umożliwia połączenie północnej Polski z multimodalnym korytarzem TEN-T Bałtyk-Adriatyk. Nowa operacja będzie uzupełnieniem wcześniejszych projektów, również finansowanych przez EBI, takich jak budowa odcinka (ok. 41 km) drogi ekspresowej S6 między Bożympolem Wielkim a Trójmiastem.
- Dobrze funkcjonująca sieć dróg ekspresowych jest ważnym czynnikiem wzrostu gospodarczego oraz poszerzania dostępu do rynku pracy a ułatwiając dojazd do mniejszych miejscowości podnosimy ich atrakcyjność w sektorze turystycznym. Nowa droga zlikwiduje wąskie gardła w rejonie Trójmiasta na istniejącej zatłoczonej obwodnicy, co pozwoli na lepszy przepływ ruchu i poprawi jakość życia i jakość powietrza w trzech miastach. Jest to kolejny już projekt w ciągu ostatniej dekady wspierany w dużej części przez EBI, który przyczyni się, w ramach inicjatywy UE, do modernizacji polskich dróg jako integralnej części sieci transeuropejskiej łączącej Morze Bałtyckie z Adriatykiem - skomentowała Wiceprezes EBI Teresa Czerwińska.