Droga ekspresowa S8 od Białegostoku do Suwałk oficjalnie została wpisana do Rządowego programu budowy dróg. Zanim to nastąpiło, na przyszłym przebiegu ekspresówki zaplanowane zostały trzy obwodnice. W niedługiej perspektywie powinny się tam zacząć roboty budowlane.
Nowa trasa ekspresowa ma mieć w sumie 90 km. Wpisanie jej do rządowego programu pozwoli na rozpoczęcie prac przygotowawczych.
Zanim oficjalnie zapadła decyzja o budowie nowego fragmentu ósemki w parametrach S, na trasie z Białegostoku do Suwałk zaplanowano budowę trzech obwodnic. Dwie z nich czekają już na decyzje zezwalające na rozpoczęcie robót. Można uznać, że to będą pierwsze prace na projektowanym szlaku, choć w pierwszym etapie obwodnice powstaną jako drogi jednojezdniowe (były planowane w ciągu drogi krajowej). Będą jednak zaprojektowane tak, żeby w przyszłości możliwa była ich rozbudowa – zapewnia GDDKiA.
Mowa o obwodnicach Sztabina i Suchowoli. Obie powierzono temu samemu wykonawcy – firmie Budimex. Umowy na realizację zostały podpisane w maju 2021 r. a finał spodziewany jest w II kwartale 2025 r.
Obwodnica Sztabina ma mieć ponad 4 km długości. Powstanie po wschodniej stronie miasta. Zacznie się rondem zlokalizowanym przed rzeką Biebrzą (około kilometr na południe od miasta), a zakończy ok. 2 km na północ od Sztabina, gdzie włączy się w istniejącą drogę krajową nr 8 na wysokości zjazdu do miejscowości Ewy.
W pierwszym etapie jednojezdniowa obwodnica będzie dostosowana do nacisku 11,5 t/oś. W ramach tej inwestycji powstanie 720-metrowa estakada. Droga ma być gotowa w II kwartale 2025 r.
Obwodnica Suchowoli ma mieć 15 km. Ominie po wschodniej stronie Suchowolę, wyprowadzi także ruch z miejscowości: Zagórze, Wysokie, Skindzierz, Chodorówka Nowa, Poświętne oraz Krzywa. Droga ma się zaczynać rondem ok. 12 km na południe od miasta, a kończyć włączeniem do obecnej DK-8 na wysokości miejscowości Głęboczyzna i skrzyżowania z drogą gminną nr 103480B.
W ramach inwestycji powstanie m.in. ponad 180-metrowa estakada, pięć mostów w ciągu drogi krajowej nr 8 oraz dwa w ciągu dodatkowych jezdni, a także dziewięć wiaduktów. Także i ta droga będzie dostoswana do obciążeń 115 kn/oś.
Obie obwodnice są już zaprojektowane i czekają na decyzję ZRID, które spodziewane są jeszcze w tym miesiącu.
W ciągu DK-8 ma być budowana także obwodnica miejscowości Białobrzegi. Dla tej inwestycji w tym roku ma być ogłoszony przetarg w trybie zaprojektuj i wybuduj. Realizacja planowana jest na lata 2026-2028.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.