Czeska Dyrekcja Dróg i Autostrad (ŘSD) rozpoczęła budowę nowej obwodnicy. Chodzi o 10,4 km odcinka autostrady D35 Litomyšl - Janov w kraju pardubickim stanowiący obejście Litomyšla. Droga będzie oddana w okolicach lata 2027 roku.
Koszt budowy nowej obwodnicy to 2,8 mld czeskich koron bez VAT , czyli około 465,5 mln zł. Większość tej kwoty zostanie jednak pokryta z funduszy Unii Europejskiej. Jej budowa została uwzględniona do współfinansowania w ramach Programu Transportowego 2021-2027 ze środków Funduszu Spójności.
Kluczowy węzeł Janov
Kluczowym obiektem budowanego odcinka Litomyšl – Janov będzie węzeł Janov, który będzie miał kształt delty i zostanie główną drogą dojazdową do Litomyšla z Ołomuńca, łącząc miasto z autostradą w kierunku metropolii Haná i z powrotem.
Podczas budowy uwzględniony zostanie komfort okolicznych mieszkańców. Będą chronieni przed hałasem przez 13 ekranów akustycznych o długości prawie sześciu kilometrów.
– Obwodnica Litomyšla jest jednym z projektów budowlanych, których przygotowanie było trudne, ale udało nam się osiągnąć porozumienie z przedstawicielami miasta, okolicznych gmin i przeciwnikami trasy. Znaleźliśmy rozwiązanie, które zaakceptowały wszystkie strony. Bardzo się cieszę, że porozumienie zostało osiągnięte, i że ruch tranzytowy nie będzie już przebiegał przez tak piękne miasto jak Litomyšl. Do końca tego roku będziemy w stanie wyeliminować wąskie gardło, jakim jest Vysoké Mýto, kiedy uruchomimy jego obwodnicę – powiedział dyrektor generalny ŘSD, Radek Mátl.
D35 alternatywą dla D1
Budowa kolejnego odcinka autostrady D35 to ważny element rozwoju czeskiej infrastruktury. Ministerstwo Transportu wierzy, że gdy droga będzie w pełni gotowa, pozwoli odciążyć autostradę D1, która mierzy się z ogromnym ruchem.
– Bardzo się cieszę, że właściciele gruntów, przedstawiciele stowarzyszeń obywatelskich, gmin i miasta Litomyšl ostatecznie stłumili swoje osobiste interesy na rzecz interesu publicznego, dzięki czemu obwodnica mogła zostać zbudowana. Obecnie prace trwają jednocześnie na 64 kilometrach drogi D35. Jest to największy plac budowy autostrad w Europie Środkowej. W ostatnich latach prace nad przygotowaniem wszystkich pozostałych odcinków uległy znacznemu przyspieszeniu. Dzięki temu w ciągu pięciu lat będzie gotowa droga D35, która połączy Czechy Wschodnie z Ołomuńcem i stanie się alternatywą dla zatłoczonej drogi D1 – powiedział minister transportu Martin Kupka.
W 2025 roku czeska Dyrekcja Dróg i Autostrad odda do użytku 33 nowe kilometry autostrady D35 i chce również rozpocząć budowę odcinka Úlibice – Hořice o długości ponad 16 kilometrów. Dodatkowo resort transportu wybiera koncesjonariusza projektu na budowę dwóch odcinków między Opatowcem i Mohelnicami. Prace powinny rozpocząć się w 2026 roku, a cała D35 będzie ukończona do 2029 roku.