Od miesiąca wiadomo, że w nowej perspektywie finansowej 856 km dróg powstanie w technologii betonowej. Z decyzją GDDKiA nie zgadza się Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa i Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, które wystosowały wspólne pismo do GDDKiA celem uzyskania wyjaśnień dotyczących podjęcia takich działań. PSWNA już w październiku przedstawiało argumenty za pozostaniem przy wykonywaniu dróg w technologii asfaltowej.
Za dużo betonu?W projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020, o którym pisaliśmy
tutaj, na liście podstawowej zapisano 54 inwestycje na drogach ekspresowych, krajowych i autostradach, a łączna długość mających powstać odcinków to 2227,9 km. Biorąc pod uwagę fakt, że 856 km z nich będzie posiadać nawierzchnię betonową, oznacza to, że niemal 40% dróg z nowego programu zostanie wybudowane właśnie w tej technologii.
GDDKiA w swoim piśmie do oddziałów wojewódzkich chwaliła, że zastosowanie nawierzchni betonowej wygeneruje 670 mln oszczędności. Stowarzyszenie dysponuje danymi wskazującymi, że to nawierzchnia asfaltowa jest tańsza w budowie i eksploatacji. Co więcej, podlega w pełni recyklingowi, jest łatwa w naprawie i cicha. Według PSWNA decyzja GDDKiA o zastosowaniu technologii betonowej na 856 km dróg nie ma uzasadnienia.
Asfalt jednak tańszy?„PSWNA w cyklu „Dobre praktyki w drogownictwie” pokazuje przykłady dróg szybkiego ruchu, wykonane w technologii asfaltowej, które w ciągu kilkunastu lat eksploatacji, przekroczyły znacznie projektowaną ilość osi i nie ma jeszcze potrzeby ich naprawy. Technologia asfaltowa rozwija się, pojawiają się nowe typy nawierzchni, których trwałość jest zbliżona do trwałości nawierzchni betonowych. Pozbawione są natomiast wad, jakie posiada nawierzchnia betonowa” – czytamy w oświadczeniu Stowarzyszenia.
PSWNA zapowiada, że będzie czekało na wyjaśnienia od Generalnej Dyrekcji dotyczące wyliczenia kosztów budowy i utrzymania dróg w technologii asfaltowej i betonowej oraz innych przesłanej, które spowodowały podjęcie takiej decyzji, która jest „szokująca” dla Stowarzyszenia. Przypomina ono, że firmy będące jego członkami zainwestowały duże pieniądze w sprzęt do produkcji i wbudowywania mieszanek mineralno-asfaltowych, wykształciły personel do jego obsługi. PSWNA obawia się, że ani sprzęt ani personel nie będą w wystarczającym stopniu wykorzystywane.
Co powie GDDKiA?PSWNA wspólnie z Ogólnopolską Izbą Gospodarczą Drogownictwa
wysłało już do GDDKiA pismo z żądaniem odpowiedzi na pytania dotyczące miedzy innymi potencjału firm zajmujących się wykonywaniem dróg w technologii betonowej, sposobu wyliczenia oszczędności w kwocie 670 mln zł przy zastosowaniu tej technologii na 856 km dróg oraz tego, dlaczego decyzji nie skonsultowano z branżą.
„Pytania, jakie stawiamy, nurtują branżę drogową i naszych członków. Prosimy jedynie, aby nas wysłuchano i podjęto dyskusję branżową. Nam także, a może przede wszystkim, zależy na tym, aby drogi budowane w Polsce były trwałe i dobre” – czytamy w piśmie organizacji branżowych.