Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Budimex podpisali umowę na realizację w systemie “projektuj i buduj” obwodnicy Szwecji w przebiegu drogi krajowej nr 22. To jedna z czterech obwodnic, które powstaną na tej trasie w powiecie wałeckim. Oddanie nowego fragmentu do użytku zaplanowano na połowę 2027 rok.
Nie będzie przesadą stwierdzenie, że droga krajowa nr 22 na fragmencie przebiegającym przez województwo zachodniopomorskim w najbliższych latach całkowicie zmieni swoje oblicze. Powstaną bowiem obwodnice aż czterech miejscowości – Człopy, Rusinowa, Wałcza i Szwecji. Każda z tych inwestycji będzie realizowana w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała dziś umowę na realizację w systemie “projektuj i buduj” ostatniej spośród wyżej wymienionych w Budimeksem.
mat. pras. GDDKiA
Kontrakt o wartości blisko 61 mln zł obejmuje zaprojektowanie i zbudowanie nowego odcinka o długości blisko 4,2 kilometra. Nowy fragment ominie istniejący przebieg DK nr 22 w Szwecji od strony południowej. Jak wskazuje GDDKiA w komunikacie prasowym, wykonawca powinien zakończyć prace projektowe i uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, czyli tzw. decyzję ZRID, w terminie 17 miesięcy od dnia podpisania umowy. Umożliwi to rozpoczęcie robót budowlanych w trzecim kwartale 2025 roku, w efekcie czego powinny one zostać zakończone w drugim kwartale roku 2027.
Szwecja to stosunkowo duża, bo licząca blisko 1 tys. mieszkańców wieś nad rzeką Piławą, położona w sąsiedztwie granicy województw zachodniopomorskiego i wielkopolskiego. Budowa obwodnicy przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfortu życia społeczności lokalnej, a tym samym również zwiększenia atrakcyjności turystycznej okolicy, już dzisiaj uczęszczanej w szczególności przez kajakarzy. Dziś DK nr 22 przebiega przez obszar zabudowany. Znajduje się tu kilka skrzyżowań, w efekcie czego kierowcy muszą pokonać kilka zakrętów.
mat. pras. GDDKiA
Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla inwestycji wraz z raportem o oddziaływaniu na środowisko opracowało poznańskie Biuro Projektów TRASA.
W grudniu 2022 dla projektu wydana została decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, ostatecznie zatwierdzająca przebieg nowego fragmentu DK nr 22. Odcinek powstanie w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego. Będzie przecinał rzekę Piławę, dlatego konieczna będzie budowa obiektu mostowego o 78 metrów długości, pełniącego również funkcję dolnego przejścia dla zwierząt. Powstaną również dwa wiadukty nad obwodnicą dla dróg lokalnych. Połączenie z istniejącym przebiegiem DK nr 22 od strony Wałcza zaplanowano w formie skrzyżowania, natomiast od strony Jastrowia – w formie ronda.
O otwarciu ofert w przetargu informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w październiku. W grudniu natomiast
oferta złożona przez Budimex została wskazana przez GDDKiA jako najbardziej korzystna. Co istotne, została wyceniona poniżej kosztorysu zamawiającego, który został określony na kwotę 64 mln zł. W budżecie GDDKiA zmieściła się również oferta złożona przez konsorcjum Mirbudu i Kobylarni. Pozostałe trzy oferty przekroczyły go. W przetargu oprócz ceny, za którą można było otrzymać do 55% punktów, zamawiający uwzględnił również pozacenowe kryteria oceny ofert. Do 30% punktów można było uzyskać za przedłużenie okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem i kolejnych 10% na instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze, a także 5% punktów z tytułu zagospodarowaniu na placu budowy destruktu asfaltowego.