Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy z Budimeksem na realizację dwóch dużych kontraktów na Pomorzu Zachodnim. Wykonawca zrealizuje drogę ekspresową S10 na odcinku łączącym węzły Cybowo i Łowicz Wałecki oraz obwodnicę Rusinowa w przebiegu drogi krajowej nr 22. Łączna wartość umów wynosi 647 mln zł.
Budimex, czołowy gracz na polskim rynku budowlanym, ma dwa nowe kontrakty drogowe. Obydwa dotyczą realizacji w systemie “projektuj i buduj” nowych odcinków dróg w województwie zachodniopomorskim – liczącego blisko 17 kilometrów długości fragmentu drogi ekspresowej S10 pomiędzy węzłami Cybowo i Łowicz Wałecki oraz 4,5-kilometrowej obwodnicy Rusinowa w przebiegu DK nr 22. Wyżej wymienione umowy to czwarta i piąta od początku roku w zakresie realizacji nowych odcinków dróg w regionie. Zostały one ujęte odpowiednio w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku oraz Programie Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030.
mat. pras. GDDKiA
– Dzięki inwestycjom na sieci dróg krajowych zmieniamy oblicze województwa zachodniopomorskiego. Nowe drogi przyczyniają się do wzrostu gospodarczego regionu, poprawiają dostęp do infrastruktury turystycznej oraz likwidują zjawisko wykluczenia komunikacyjnego – powiedział obecny podczas podpisania umów Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w najbliższych miesiącach zawartych zostanie siedem kolejnych umów dotyczących realizacji nowych dróg na Pomorzu Zachodnim. Pięć z nich dotyczy kolejnych fragmentów drogi ekspresowej S10, przy czym najszybciej powinno nastąpić podpisanie umów dotyczących fragmentów pomiędzy węzłami Recz i Cybowo oraz Witankowo i Piła Północ, a następnie Stargard i Suchań. Pozostałe obejmują budowę obwodnic
Stargardu w przebiegu DK nr 20 oraz
Wałcza w przebiegu DK nr 22.
17 kilometrów za blisko 600 mln zł
Wartość umowy na realizację odcinka drogi ekspresowej S10 Cybowo – Łowicz Wałecki wynosi ponad 592 mln zł. Nowy fragment będzie stanowił obejście liczącego 4 tys. mieszkańców Kalisza Pomorskiego, przez który przebiega DK nr 10, co wpłynie na poprawę standardu życia lokalnej społeczności. Początek odcinka, który będzie przebiegał na północ względem istniejącej drogi krajowej, zaplanowano przed węzłem Cybowo, w pobliżu którego powstaną obwód utrzymania drogi oraz para Miejsc Obsługi Podróżnych. Na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 175 powstanie węzeł Kalisz Pomorski. Odcinek skończy się przed węzłem Łowicz Wałecki, który powstanie w ramach odrębnego kontraktu.
Pomiędzy Cybowem a Łowiczem Wałeckim powstanie szereg obiektów inżynieryjnych – 5 wiaduktów drogowych, 11 przejść dolnych i górnych dla zwierząt oraz 24 przepusty dla płazów i innych małych zwierząt. Inwestycja powinna zostać zrealizowana w ciągu 32 miesięcy, począwszy od dnia podpisania umowy, przy czym w fazie robót budowlanych, która ma potrwać 22 miesiące, nie zostaną uwzględnione okresy zimowe. W efekcie nowy odcinek zostanie oddany do użytku w 2028 roku. Wraz z zawarciem tego kontraktu łączna wartość umów dotyczących realizacji drogi ekspresowej S10 pomiędzy Szczecinem a Piłą osiągnęła poziom 1,8 mld zł, zaś długość odcinków – blisko 52 kilometry.
Obwodnica małej miejscowości
Kolejny podpisany dziś kontrakt dotyczy zaprojektowania i wybudowania obwodnicy Rusinowa w przebiegu DK nr 22. Rusinowo to niewielka wieś, licząca poniżej 250 mieszkańców. Zasadnym wydaje się zatem pytanie o cel inwestycji, mając na uwadze względnie prosty przebieg i stosunkowo niewielką liczbę skrzyżowań z drogami poprzecznymi. Jednak wraz z podpisaniem umowy powstanie nowego odcinka jest przesądzone. Powinien zostać udostępniony kierowcom już w 2027 roku – wykonawca ma 22 miesiące na jego wykonanie, przy czym w fazie robót budowlanych nie zostaną uwzględnione okresy zimowe. Przypomnijmy, że na DK nr 22 tylko w powiecie wałeckim powstaną aż cztery obwodnice. Oprócz Rusinowa obejście w przebiegu trasy zyskają Człopa, Wałcz i Szwecja.
Początek obwodnicy Rusinowa zaplanowano w rejonie skrzyżowania istniejącego przebiegu DK nr 22 z drogami w kierunku Tuczna i Trzcianki. Na wyjściu z terenów leśnych zaplanowano nowe rondo, z którego przewidziano odejście drogi na wschód względem istniejącego przebiegu. Odcinek omijający Rusinowo będzie przebiegał przez pola. Na przecięciu z drogą wojewódzką nr 179 powstanie rondo. Koniec obwodnicy zaplanowano w obszarze leśnym na północ od Rusinowa. W ramach inwestycji oprócz trasy głównej powstaną wiadukt nad drogą gminną, przepust dla małych zwierząt oraz system odwodnienia, którego częścią będą trzy zbiorniki retencyjno-infiltracyjne. Zaplanowano również budowę ciągu pieszo-rowerowego.