Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Budimex wybrany do budowy obwodnic pod Szczecinem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
10-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
GDDKiA/rinf. pras.

Podziel się ze znajomymi:

To będą trzy inwestycje, funkcjonalnie ze sobą powiązane: II etap obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowy węzeł na autostradzie A6 z DK-13 i przyszłą S6 Zachodnią Obwodnicą Szczecina), obwodnica Kołbaskowa oraz budowa infrastruktury drogowej na przejściu granicznym. Do ich realizacji GDDKiA wybrała Budimex.

Wybrana oferta kosztuje 429 mln zł. Jest jedną z ośmiu, które wpłynęły w przetargu na to zadanie. Kryterium oceny ofert stanowiła cena. Pozostali oferenci mają 10 dni na ewentualne odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej.

Zadania będą realizowane w formule buduj. Na wykonanie prac związanych z budową infrastruktury drogowej na granicznym odcinku autostrady A6 wykonawca będzie miał 16 miesięcy. Budowa II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic oraz obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK-13 ma zająć maksymalnie 27 miesięcy. W każdym przypadku z tego okresu wyłączone są okresy zimowe.

Nowy węzeł na A6

Obecnie połączenie DK13 z autostradą A6 stanowi węzeł drogowy, który został wybudowany wraz z autostradą w latach 30. ubiegłego wieku, a łącznice po południowej stronie węzła mają nawierzchnię brukowaną. W ramach budowy II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK-13 istniejący węzeł zostanie zamknięty i zastąpiony nowym, zlokalizowanym około 700 metrów na wschód. Nowy węzeł będzie łączył A6 nie tylko DK-13, ale również planowaną Zachodnią Obwodnicę Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.

Inwestycja o długości blisko 3 km będzie się zaczynała w miejscu, w którym kończy się oddany w 2023 r. I etap obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK-13. W tym rejonie – na południe od Przecławia – powstanie węzeł Siadło Górne. Będzie łączył biegnącą od Szczecina DK13 z przyszłą Zachodnią Obwodnicą Szczecina. Następnie trasa o parametrach drogi ekspresowej – przyszły wspólny przebieg S6 i DK13 – pobiegnie w kierunku autostrady A6, omijając od wschodu centrum logistyczne. Nowy węzeł drogowy na połączeniu z autostradą A6 dzięki łącznicom bezpośrednim i półbezpośrednim będzie zapewniał właściwe warunki ruchu drogowego na przyszłym połączeniu autostrady i drogi ekspresowej. Od strony południowej do nowego węzła będzie również podłączona DK13 – obwodnica Kołbaskowa.

W ramach kontraktu przewidziano budowę 10 wiaduktów. Najdłuższy obiekt, którym będzie biegła łącznica relacji z S6/DK13 na A6 w kierunku węzła Klucz, będzie miał długość 130 m. Oprócz budowy nowego odcinka DK13 prace obejmą autostradę A6 na odcinku o długości 2,4 km w obrębie nowego węzła Szczecin Zachód.

Obwodnica Kołbaskowa

DK-13 w kierunku granicy polsko-niemieckiej w Rosówku przebiega przez Kołbaskowo. Występują tu liczne skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Obwodnica wyprowadzi z Kołbaskowa ruch tranzytowy i poprawi przepustowość sieci drogowej w obszarze przygranicznym.

Inwestycja o długości 5,6 km rozpocznie się od nowego węzła Szczecin Zachód (dlatego realizacja obwodnicy bez budowy II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic nie byłaby możliwa). Jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) będzie od wschodu omijała Kołbaskowo. Na połączeniu z drogą powiatową Kołbaskowo - Moczyły powstanie rondo. Dalej trasa będzie biegła w kierunku obecnej DK13 w Rosówku. Na południe od Rosówka powstanie rondo łączące obwodnicę z obecnym przebiegiem DK13. Ostatnie rondo na obwodnicy zostanie wybudowane około 300 metrów przed granicą polsko-niemiecką i będzie łączyło nową DK13 z drogą powiatową z Kamieńca oraz obiektami znajdującymi się przy granicy.

Zmiany na przygranicznym odcinku

Na odcinku autostrady A6 bezpośrednio przy granicy polsko-niemieckiej nie ma możliwości zawracania (kolejny węzeł po stronie niemieckiej jest 9,5 km dalej). Nie ma również odpowiednich miejsc do kontroli – służby muszą korzystać z dróg przy stacjach paliw. Aby zapewnić możliwość zawracania przed granicą, co usprawni zarówno działania służb utrzymania drogi, jak i będzie przydatne dla kierowców – powstanie wiadukt nad autostradą A6 oraz łącznice i jezdnie manewrowe. Po południowej stronie autostrady powstanie plac do kontroli wraz z oznakowaniem aktywnym. Dzięki temu rozwiązaniu nie będzie już potrzeby wprowadzania zawężenia do jednego pasa ruchu na wjeździe do Polski, co obecnie jest związane z prowadzonymi przez służby kontrolami na terenie przy stacjach paliw.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tak będą drążyć tunel na linii kolejowej 104

Inżynieria i innowacje

Tak będą drążyć tunel na linii kolejowej 104

Elżbieta Pałys 03 kwietnia 2025

Budimex wybrany do przebudowy DK-22

Drogi i autostrady

Łysenko (Budimex): Zderegulujmy wydawanie ZRID-ów

Polityka i prawo

Zobacz również:

Łysenko (Budimex): Zderegulujmy wydawanie ZRID-ów

Polityka i prawo

Łysenko (Budimex): Zderegulujmy wydawanie ZRID-ów

Elżbieta Pałys 21 marca 2025

Budimex najtańszy na budowę obwodnicy Radomska

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Tak będą drążyć tunel na linii kolejowej 104

Inżynieria i innowacje

Tak będą drążyć tunel na linii kolejowej 104

Elżbieta Pałys 03 kwietnia 2025

Budimex wybrany do przebudowy DK-22

Drogi i autostrady

Łysenko (Budimex): Zderegulujmy wydawanie ZRID-ów

Polityka i prawo

Zobacz również:

Łysenko (Budimex): Zderegulujmy wydawanie ZRID-ów

Polityka i prawo

Łysenko (Budimex): Zderegulujmy wydawanie ZRID-ów

Elżbieta Pałys 21 marca 2025

Budimex najtańszy na budowę obwodnicy Radomska

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5