Jest już zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dla obwodnicy Sztabina w ciągu drogi krajowej nr 8. Wykonawca będzie mógł rozpocząć roboty budowlane. Umowę na projekt i budowę GDDKiA jesienią 2021 r. podpisała z firmą Budimex.
GDDKiA zapowiada, że plac budowy zostanie przekazany wykonawcy niezwłocznie, a roboty będą mogły ruszyć jeszcze we wrześniu.
W ramach tego zadania powstanie 4-kilometrowa droga. Początkowo będzie miała tylko jedną jezdnię o szerokości 10 m z obustronnymi poboczami, ale jest zaprojektowana tak, żeby w przyszłości możliwa była jej rozbudowa do przekroju dwujezdniowego. To ważne z uwagi m.in. na fakt wpisania do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) nowej drogi ekspresowej Białystok- Augustów – Raczki. Obwodnica Sztabina znajdzie się na trasie nowej ekspresówki.
Wyświetl większą mapę
Droga omijająca Sztabin zacznie się rondem położonym ok. 1 kilometr na południe od miejscowości, przed Biebrzą, na obecnym przebiegu DK-8. Dalej poprowadzona zostanie w kierunku północno-zachodnim nowym śladem po wschodniej stronie obecnej ósemki. Nad doliną Biebrzy oraz drogą gminną powstanie estakada o długości 665 m. Wybudowane zostaną także wiadukt, przejazd pieszo-rowerowy oraz przejścia dla zwierząt.
Obwodnica na końcowym odcinku włączy się w istniejącą trasę DK-8 około dwa kilometry na północ od centrum Sztabina.
Droga będzie przechodziła przez teren Biebrzańskiego Parku Narodowego, stąd konieczne będzie wykonanie kompensacji przyrodniczych. Zrealizowane mają być prace na rowach melioracyjnych, nasadzenia kompensacyjne, zbiorniki i siedliska zastępcze. Zaplanowano także likwidację roślin inwazyjnych oraz monitoring gatunków fauny i flory.
Obwodnica ma być gotowa w drugim kwartale 2025 roku. Nowa trasa pozwoli na wyprowadzenie ze Sztabina ruchu tranzytowego. Obecnie przez miejscowość każdego dnia przejeżdża ok. 13 tys. pojazdów, w tym ok 4 tys. to ciężarówki.