W poniedziałek (9 sierpnia) oddano do ruchu dwa odcinki drogi ekspresowej S61 w województwie podlaskim. Wykonawcą odcinka od Stawisk do Szczuczyna był Budimex, który podsumował zrealizowaną właśnie inwestycję.
W poniedziałek, 9 sierpnia 2021 r.,
nastąpiło uroczyste otwarcie drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn, odcinek: węzeł Stawiski (bez węzła) – początek obwodnicy Szczuczyna, o długości ok. 18 km, z udziałem m. in. premiera Ministrów Mateusza Morawieckiego oraz ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. W opublikowanym komunikacie Budimex informuje, że zakończył roboty i uzyskał pozwolenie na użytkowanie dla trasy głównej drogi ekspresowej S61 już 15 lipca 2021 r.
Kontrakt podpisany cztery lata temuKontrakt na budowę drogi ekspresowej S61, odcinek: węzeł Stawiski (bez węzła) – początek obwodnicy Szczuczyna został podpisany przez Budimex oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad 31 października 2017 r. Inwestycja realizowana była w formule „Projektuj i Buduj”, natomiast wartość kontraktu wyniosła ok. 300 mln zł netto. Po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i przekazaniu przez Inwestora placu budowy, w dniu 3 września 2019 r. Budimex przystąpił do realizacji prac budowlanych.
Wybudowany odcinek drogi ekspresowej pomiędzy węzłami Stawiski i Szczuczyn znajduje się na terenie województwa podlaskiego, w powiatach kolneńskim i grajewskim i przebiega przez gminy Stawiski, Grabowo i Szczuczyn. Odcinek ten stanowi fragment drogi krajowej S-61 Ostrów Mazowiecka – Łomża – Stawiski – Szczuczyn – Ełk – Raczki – Suwałki – Budzisko. Jak podkreśla Budimex, inwestycja ma duże znaczenie, zarówno dla Polski, jak i dla Europy. Realizacja projektu i budowy drogi ekspresowej S61 prowadzi do utworzenia tranzytowego układu dróg na terenie Polski, co jest niezbędnym działaniem w celu przystosowania infrastruktury drogowej do standardów Unii Europejskiej.
Część Via Baltica
- Cieszymy się, że jako doświadczony generalny wykonawca mogliśmy zrealizować projekt oraz budowę kolejnego odcinka strategicznej dla ruchu lokalnego i krajowego drogi ekspresowej S61 i tym samym przyczynić się do doskonalenia polskiej infrastruktury drogowej – komentuje Artur Popko, prezes spółki Budimex.
Odcinek będący przedmiotem projektu wybudowano jako część trasy Via Baltica. Prowadzi ona wzdłuż drogi ekspresowej S8 na odcinku Warszawa – Ostrów Mazowiecka, następnie łączy się z drogą ekspresową S61, biegnącą z Ostrowi Mazowieckiej do granicy Polski, znajdującej się na terenie miejscowości Budzisko. Budowa drogi ekspresowej S61 wiąże się z wieloma korzyściami dla ruchu drogowego m.in. usprawnieniem funkcjonowania dróg krajowych i wojewódzkich poprzez przejęcie części ruchu, odseparowanie od obszarów zabudowanych ruchu ciężkiego czy też ograniczenie negatywnego wpływu gazów spalinowych na środowisko - podsumowuje spółka.
Podstawowe informacje techniczne:- Przekrój drogi 2x2
- Szerokość pasa ruchu: 3,5 m
- Szerokość pasów awaryjnych: 2,5 m
- Szerokość poboczy: minimum 0,75 m
- Kategoria ruchu: KR7
- Nawierzchnia: betonowa i bitumiczna
- Ilość węzłów: 1 - Węzeł " „Grabowo” zlokalizowany w km 6+633 drogi ekspresowej S61 na połączeniu z drogą powiatową nr 1828B
- Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP): „MOP Zabiele Zachód” i „MOP Zabiele Wschód”