Rynek Infrastruktury
Jury konkursu – wybitni profesorowie z branży mostowej - doceniło wyjątkowość i innowacyjność mostu w Kwidzynie. Budowa mostu typu extradosed o tej skali to pionierska realizacja na skalę europejską, a nawet światową; dotychczas takie obiekty o porównywalnej rozpiętości przęseł powstały w Japonii (dwa) i Szwajcarii (jeden).
Most extradosed łączy ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego. Część kabli sprężających poprowadzonych jest poza przekrojem dźwigara. Rozpiętości przęseł na tego typu konstrukcjach wynoszą od 100 do 200 m. W przypadku przeprawy w Kwidzynie rozpiętości wynoszą od 130 do 204 m.
Organizatorem konkursu jest magazyn „Mosty”. Celem tego przedsięwzięcia jest promocja polskiej myśli technicznej, a także pokazanie najbardziej innowacyjnych realizacji mostowych.
Obiekt znajdujący się w województwie pomorskim został oddany do użytku pod koniec lipca 2013 roku. Wartość inwestycji to 366 mln zł. – Przy procesie inwestycyjnym umiejętnie połączono dbałość o architekturę i środowisko naturalne – podkreślał podczas otwarcia były minister transportu, Sławomir Nowak.
Nowa przeprawa, wraz z estakadami dojazdowymi na międzywalu, dwoma mniejszymi mostami na rzekach Strudze Młyńskiej i Liwie, a także mniejszymi obiektami inżynierskimi, w tym przejściami dla zwierząt, liczy 11 km. Długość samego mostu to 808 m. Inwestorem była Generalna Dyrekcja Dróg krajowych i Autostrad w Gdańsku.
Przeprawa zbudowana po nowym śladzie drogi krajowej nr 90 zapewnia szybki i bezpieczny przejazd między drogami krajowymi nr 55 i 91. Kwidzyn zyska połączenie przez drogę krajową nr 91 i wojewódzką 231 z autostradą A1.