fot. Filip Jirsák, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.orgAutostrada D11 koło Bříství w Czechach
Czeski minister odpowiedzialny za transport zapowiedział, że już 19 grudnia ruszą prace na czeskiej autostradzie D11, która biegnie do granicy z Polską w Lubawce. Formalnie rozstrzygnięcie przetargu jeszcze nie nastąpiło, ale najkorzystniejszą ofertę złożył w niej polski Budimex.
Czeska Dyrekcja Dróg i Autostrad we wrześniu otworzyła oferty na budowę D11 z Trutnova do granicy z Polską, gdzie D11 połączy się z naszą drogą ekspresową S3. Otrzymała 6 ofert, z których najkorzystniejszą okazała się ta złożona przez Budimex. Zaproponowana przez polskiego wykonawcę kwota to ok. 11,352 mld koron czeskich, tj. ok. 2,156 mld zł – stawka ta mieści się w budżecie zamawiającego.
Podczas odbywających się 14 listopada w Pradze „Dniach Polskiej Logistyki” minister transportu Czech Martin Kupka dość nieoczekiwanie zapowiedział, że budowa odcinka autostrady D11 prowadzącego od Trutnowa do polskiej granicy ruszy już 19 grudnia tego roku. Jak na razie nie doszło jeszcze do formalnego wyboru wykonawcy, ale najkorzystniejszą ofertę na budowę złożył Budimex.
Wszystko wskazuje więc na to, że postępowanie zostanie szybko rozstrzygnięte i prace rozpoczną się rzeczywiście w tym roku. W ramach kontraktu ma powstać 21 km drogi. Inwestycja ma już pozwolenie budowlane. Budimex, który od kilku lat stara się pozyskać kontrakty drogowe i kolejowe w Czechach podkreśla, że procedury w tym kraju są zdecydowanie bardziej czasochłonne niż w Polsce, a nowi wykonawcy i ich pracownicy muszą spełnić szereg formalnych wymagań, w tym m.in. dysponować personelem z lokalnymi uprawnieniami i posługującym się językiem czeskim.
Cała inwestycja na odcinku od Trutnowa do Granicy ma być gotowa w 2027 r. ale Czechom pozostanie jeszcze do wybudowania odcinek D11 Jaroměř – Trutnov.
Po polskiej stronie droga ekspresowa S3 na odcinku Kamienna Góra - Lubawka jest już gotowa (wybudowany, choć nie oddany do użytku jest krótki odcinek tuż przy przejściu granicznym - ten czeka na kontynuację po stronie południowego sąsiada). Sąsiedni fragment, tj. Bolków – Kamienna Góra ma być gotowy w przyszłym roku. Pierwszy zrealizowało konsorcjum na czele z firmą Mosty Łódź, za drugi odpowiada PORR.
Dla Budimeksu – jeśli na korzyść tej firmy nastąpi rozstrzygniecie – odcinek stanowiący kontynuację S3 może być pierwszym lub jednym z pierwszych kontraktów na ryku czeskim. Niedawno Budimex złożył także najtańszą ofertę na budowę drogi D35 Dzbanów – Litomyśl o długości 7,6 km.
Droga D11 w połączeniu z S3 zyskuje w ostatnich latach na popularności – to najszybsza i najwygodniejsza trasa, którą można z Czech dojechać nad Bałtyk, który w ostatnim czasie stał się wakacyjnym hitem wśród naszych południowych sąsiadów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.