Wszystko wskazuje na to, że obwodnicę Rusinowa w przebiegu drogi krajowej nr 22 zrealizuje Budimex. Jego oferta przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie nowego fragmentu została bowiem uznana za najkorzystniejszą. Jeśli nie wpłyną odwołania, możliwe będzie podpisanie umowy, co otworzy perspektywę oddania trasy do użytku już w 2027 roku.
Droga krajowa nr 22 na odcinku przebiegającym przez powiat wałecki na Pomorzu Zachodnim to jeden z fragmentów dróg krajowych, który za sprawą inwestycji realizowanych w ramach Rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic zmieni swoje oblicze nie do poznania. Przypomnijmy, że w ramach programu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przewidziała budowę aż czterech obwodnic, które umożliwią obejście Człopy, Rusinowa, Wałcza i Szwecji. Wśród wyżej wymienionych ośrodków obwodnicę, która powstała w ciągu drogi ekspresowej S10, posiada Wałcz. Budowa kolejnej umożliwi zatem całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego z liczącego blisko 25 tys. mieszkańców miasta.
Spośród miejscowości w powiecie wałeckim, które dzięki budowie obwodnic ominie DK nr 22, najmniejszą jest Rusinowo. To niewielka wieś, licząca poniżej 250 mieszkańców. Można zatem zastanawiać się nad zasadnością inwestycji, zwłaszcza wobec względnie prostego przebiegu i stosunkowo niewielkiej liczbie skrzyżowań z drogami poprzecznymi. Perspektywa powstania obejścia Rusinowa jest jednak coraz bliższa. GDDKiA rozstrzygnęła bowiem ogłoszony w listopadzie ubiegłego roku przetarg na jego realizację w systemie “projektuj i buduj”. W ramach inwestycji powstanie nowy fragment DK nr 22 w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego o długości ok. 4,5 kilometra.
Przesądziła cena
Za najbardziej korzystną w przetargu została uznana oferta złożona przez Budimex, który wycenił realizację zadania na niespełna 55 mln zł. Oprócz Budimeksu o zamówienie ubiegały się cztery inne podmioty – COLAS Polska, konsorcjum Kobylarni i Mirbudu, PORR oraz Strabag. Wszystkie oferty zmieściły się w budżecie zamawiającego, określonym na kwotę 64 mln zł.
Zamawiający w ocenie ofert brał pod uwagę aż cztery kryteria. Największe znaczenie miała oczywiście cena, podobnie jak w przypadku większości przetargów drogowych w Polsce – z tego tytułu potencjalni wykonawcy mogli uzyskać tylko do 55% punktów. Kolejnych maksymalnie 20% punktów przewidziano za przedłużenie okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające oraz konstrukcje wsporcze. Tyle samo punktów można było uzyskać z tytułu przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem. Dodatkowych 5% punktów przewidziano za zagospodarowanie destruktu asfaltowego na placu budowy.
O wyborze oferty Budimeksu w przetargu przesądziła cena. Wszyscy wykonawcy uzyskali bowiem maksymalną ilość punktów w ramach każdego spośród kryteriów pozacenowych. Jeżeli w ciągu 10 dni pozostali oferenci nie złożą odwołań, po zakończeniu kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych możliwe będzie podpisanie umowy z wybranym wykonawcą. Wybór wykonawcy przez GDDKiA trwał stosunkowo długo –
o otwarciu ofert w przetargu informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” już w styczniu.
Nowy fragment już w 2027 roku
Wykonawca, z którym GDDKiA ostatecznie podpisze umowę, odpowiedzialny będzie za przygotowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. decyzji ZRID), budowę obwodnicy oraz realizację szeregu inwestycji towarzyszących, np. prac w zakresie infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, czy też przebudowy i korekty przebiegu istniejących dróg. Prace projektowe wraz z uzyskaniem decyzji ZRID powinny zostać zakończone w ciągu 17 miesięcy, począwszy od dnia podpisania umowy. Kolejnych 15 miesięcy przewidziano na realizację robót budowlanych, przy czym w tym okresie nie zostaną uwzględnione okresy zimowe. Oznacza to, że kierowcy przemierzający DK nr 22 będą mogli ominąć Rusinowo już w 2027 roku.
Początek obwodnicy Rusinowa zaplanowano w rejonie skrzyżowania istniejącego przebiegu DK nr 22 z drogami w kierunku Tuczna i Trzcianki. Na wyjściu z terenów leśnych zaplanowano nowe rondo, z którego przewidziano odejście drogi na wschód względem istniejącego przebiegu. Odcinek omijający Rusinowo będzie przebiegał przez pola. Na przecięciu z drogą wojewódzką nr 179 powstanie rondo. Koniec obwodnicy zaplanowano w obszarze leśnym na północ od Rusinowa. W ramach inwestycji oprócz trasy głównej powstaną wiadukt nad drogą gminną, przepust dla małych zwierząt oraz system odwodnienia, którego częścią będą trzy zbiorniki retencyjno-infiltracyjne. Zaplanowano również budowę ciągu pieszo-rowerowego.
Obecnie spośród obwodnic w przebiegu DK nr 22 w województwie zachodniopomorskim najbardziej zaawansowana jest realizacja obwodnicy Szwecji.
W tym przypadku podpisana została już umowa z wykonawcą. Po zakończeniu kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych przewidywane jest podpisanie
umowy z PORR dotyczącej obwodnicy Wałcza. Stosunkowo najmniej zaawansowane są przygotowania do budowy obwodnicy Człopy, jednakże dla inwestycji wydano już
decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, zatwierdzającą ostateczny przebieg trasy.