Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otworzył oferty na projekt i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S7. Mowa o trasie prowadzącej do stolicy Małopolski od Północy. Niestety wszystkie propozycje przekraczają budżet zamawiającego. W sumie brakuje ponad 84 mln zł.
Małopolska GDDKiA planowała przeznaczyć na drogę ekspresową S7 z Szczepanowic do Krakowa ok. 1,446 mld zł. Jednak nawet przy wyborze najkorzystniejszych ofert na projekt i budowę tej trasy, podzielonej na dwa odcinki, potrzebna jest kwot w wysokości 1,530,597 mln zł. Oznacza to, że budżet inwestora jest za niski o 84,441 mln zł.
Pierwszy odcinek tej trasy prowadzi od węzła Szczepanowice (z węzłem) do węzła Widoma (z węzłem) i liczy ok 14 km. Do opracowania jego projektu i późniejszej budowy trasy zgłosiło się pięciu oferentów. Propozycje pochodzą od firm Budimex (519,711 mln zł) oraz Mota-Engil (508,135 mln zł), a także konsorcjów Strabag i Strabag Infrastruktura Południe (613,844 mln zł), Berger Bau Polska i Berger Bau GmbH (723,378 mln zł) oraz Trakcja PRKiI, Comsa, Akcine Bendrove „Kauno Tiltai” i PEUiM (581,228 mln zł).
Drugi odcinek to droga od węzła Widoma (bez węzła) do Krakowa (z włączeniem do węzła Igołomska) i liczy on ok. 18,3 km. Ta trasa cieszyła się większym zainteresowaniem. W tym przypadku swoje propozycje złożyło 11 oferentów. Należą do nich firmy: Budimex (1,267 mld zł), Mota-Engil (1,279 mld zł), Metrostav Polska (1,238 mld zł), Impresa Pizzarotti (1,022 mld zł), Polaqua (1,077 mld zł), Intercor (1,365 mld zł) oraz Salini Impregilo (1,072 mld zł), a także konsorcja: Mostostal Warszawa i Acciona Construccion (1,339 mld zł), Porr i Porr Bau GmbH (1,248 mld zł) oraz Gulermak i Mosty-Łódź (1,483 mld zł).
W przypadku pierwszego z omawianych fragmentów S7 budżet zamawiającego wynosi 433,730 mln zł, a w przypadku drugiego jest to 1,012 mld zł. W obu przypadkach kryteria oceny ofert są jednakowe i zawierają cenę (90%), termin realizacji (5%) oraz okres gwarancji jakości (5%). W rzeczywistości jednak liczyć się będzie tylko cena z uwagi na to, że wszystkie oferty na oba odcinki przewidują realizację inwestycji w ciągu 34 miesięcy i objęcie prac dziesięcioletnią gwarancją.
Budowa trasy S7 od Krakowa do granicy województw małopolskiego i świętokrzyskiego napotyka na kolejny problem. Wcześniej, jedna z trzech części tej drogi została oprotestowana. Ostatecznie na fragment od granicy województwa do Szczepanowic (ok. 23,3 km) rozpisano nowy przetarg. Postepowanie na pozostałe dwa odcinki weszło w nową fazę, ale oferty przekraczające budżet o łącznie ponad 80 mln zł mogą oznaczać problemy w realizacji inwestycji.