Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierza wybudować w tej perspektywie około 800 km dróg w technologii betonowej. Zdaniem Dariusza Blochera, prezesa Budimeksu, jest to rozsądny pomysł, pod warunkiem, że inwestycje te nie będą realizowane równocześnie.
Budimex gotowy do budowy dróg z betonu
– Cała branża preferuje technologię bitumiczną dlatego, że przez wiele lat była to technologia dominująca. Sprzęt, operatorzy, wszyscy są do tego dobrze przygotowani. My jako Budimex mamy doświadczenia także w technologii betonowej – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Dariusz Blocher, prezes zarządu Budimex.
Prezes przypomina, że Budimex wykonał w technologii betonowej część drogi ekspresowej S8 oraz autostrady A1, a także kilka projektów lotniskowych. – Dla nas sposób budowy drogi nie stanowi żadnego problemu. Nie boimy się budować dróg z betonu – podkreśla Dariusz Blocher.
Specyficzne cechy betonu
Prezes Budimeksu mówi, że w Polsce są miejsca charakteryzujące się dużym ruchem, zwłaszcza pojazdów ciężarowych i to w nich najlepiej stosować technologię betonową. Jest ona trwalsza i mniej podatna na powstawanie kolein.
Zastrzega jednak, że budowa dróg betonowych wymaga zachowania bardzo dużego reżimu technologicznego. – Nawierzchnię betonową układa się dłużej i jest ona dużo bardziej wrażliwa na warunki pogodowe. Bardzo istotną kwestią jest takie zaplanowanie realizacji prac, żeby nie budować wszystkich dróg betonowych w Polsce na raz. W kraju nie ma aż tak dużo sprzętu, który by na to pozwolił – zauważa Dariusz Blocher.
800 km dróg z betonu
Prezes zarządu Budimeksu dodaje, że zaproponowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad około
800 km dróg w technologii betonowej wydaje się rozsądnym pomysłem. W sumie w tej perspektywie powstać ma około 4 tys. km nowych dróg, zatem podana przez zamawiającego wartość nie powinna negatywnie wpływać na branżę asfaltową.
– Decyzja o tym, czy budować z betonu powinna być podjęta w oparciu o analizy ruchu. Ja nimi nie dysponuję, więc nie mogę powiedzieć, czy wybór tych dróg jest dobry. Wierzę jednak, że GDDKiA przygotowała się do tego rozsądnie – mówi Dariusz Blocher, prezes Budimex.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.