Perspektywa realizacji ponad 13-kilometrowego obejścia Brzostku i Kołaczyc w przebiegu drogi krajowej nr 73 jest coraz bliższa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła bowiem przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie trasy. Nowy fragment powstanie w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic.
Droga krajowa nr 73 należy do tras, które za sprawą inwestycji realizowanych w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic zmienią swoje oblicze. Licząca 198 kilometrów długości trasa, łącząca drogę ekspresową S7 w rejonie miejscowości Wiśniówka koło Kielc z drogą krajową nr 28 w Jaśle, przebiega w osi północ-południe przez obszar województw świętokrzyskiego, małopolskiego i podkarpackiego.
Już dziś trwa budowa obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej nieopodal Kielc. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przymierza się także do realizacji wschodniej obwodnicy Tarnowa.
Największe zmiany czekają jednak fragment łączący Pilzno i Jasło w województwie podkarpackim, który za sprawą planowanych inwestycji powstanie w dużej mierze w nowym śladzie. Fragment ten, liczący ok. 34 kilometry długości, doczeka się nowego przebiegu na odcinkach o łącznej długości ponad 21 kilometrów. Powstaną bowiem obwodnice Pilzna, Brzostka i Kołaczyc oraz Jasła. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” we wrześniu,
ogłoszony został już przetarg na budowę obejścia ostatniego spośród wyżej wymienionych miast. Z kolei w lipcu
otwarto oferty w przetargu na realizację obwodnicy Pilzna (najtańszą ofertę złożyła Eurovia). Pod koniec ubiegłego tygodnia GDDKiA poinformowała natomiast, że do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiego wysłane zostało ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy Brzostka i Kołaczyc.
mat. pras. GDDKiA
Jak informuje zarządca państwowej sieci dróg, obwodnica zostanie zrealizowana na terenie powiatu dębickiego w gminie Brzostek oraz na terenie powiatu jasielskiego w gminach Kołaczyce i Brzyska. Początek nowego fragmentu przewidziano na istniejącym przebiegu DK nr 73 w miejscowości Zawadka Brzostecka, zaś jego koniec – w Krajowicach. Licząca niemal 13,5 kilometrów długości obwodnica będzie przebiegała na zachód od istniejącej DK nr 73. Trasa zostanie wykonana w standardzie właściwym drodze głównej ruchu przyspieszonego (klasa techniczna GP), co oznacza m.in. szerokość pasa ruchu 3,5 metra oraz nośność do 115 kN na oś.
Zadanie obejmie także budowę obiektów inżynieryjnych i skrzyżowań jednopoziomowych, budowę dróg dojazdowych, zabudowę urządzeń ochrony środowiska oraz przebudowę innych dróg i różnego rodzaju sieci w zakresie kolizji z planowaną inwestycją. Powstanie także infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, a na dwóch odcinkach obwodnicy o łącznej długości nieco ponad 2 kilometrów korpus drogi będzie pełnił funkcję wału przeciwpowodziowego. Inwestycja powinna zostać zrealizowana w terminie 52 miesięcy, począwszy od dnia zawarcia umowy, przy czym w fazie robót budowlanych nie zostaną uwzględnione sezony zimowe.
Jak informuje GDDKiA, zasadniczym celem inwestycji jest zwiększenie bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego oraz poprawa standardu życia społeczności lokalnych dzięki ograniczeniu emisji spalin i hałasu. – Dzięki realizacji tej obwodnicy ruch tranzytowy na osi północ-południe, kierujący się albo w kierunku Pilzna oraz DK nr 94 i autostrady A4, albo w kierunku Jasła oraz DK nr 28, zostanie wyprowadzony z centrów obu miejscowości – czytamy w komunikacie prasowym. Rządowy Program Budowy 100 Obwodnic zakłada realizację aż 8 inwestycji na Podkarpaciu.