Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że do wojewody warmińsko-mazurskiego wpłynął wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla projektu rozbudowy obwodnicy Giżycka w przebiegu drogi krajowej nr 59. Wydanie decyzji umożliwi rozpoczęcie robót budowlanych.
Giżycko, uchodzące za stolicę polskiego żeglarstwa, od 1938 roku posiada obwodnicę. Była to jedna pierwszych obwodnic oddanych do użytku na terenie obecnego województwa warmińsko-mazurskiego. Przez ponad 60 lat była to jedyna obwodnica na Warmii i Mazurach, co wiele mówi o standardzie infrastruktury drogowej w Polsce Ludowej. Obecny przebieg obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 59 pokrywa się z przedwojennym. Duża jego część nie spełnia standardu drogi głównej ruchu przyspieszonego, tymczasem natężenie ruchu rośnie.
Jak wskazuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w latach 2020-2021 wynosiło średnio ponad 15 tys. pojazdów na dobę, a trzeba mieć tu na uwadze, że były to lata pandemiczne, w których za sprawą wprowadzonych lockdownów aktywność ekonomiczna i społeczna była ograniczona. Dlatego zarządca państwowej sieci dróg podjął decyzję o modernizacji fragmentu trasy, w efekcie czego poprawie ulegną bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego. Inwestycja w Giżycku obejmuje rozbudowę obwodnicy do standardu drogi głównej ruchu przyspieszonego o przekroju 2x2 fragmentu obwodnicy o długości 1,5 kilometra na odcinku w kierunku Wilkas.
Odcinek ten stanowi kontynuację rozbudowanego w 2021 roku liczącego 1 kilometr długości odcinka w rejonie skrzyżowania z ulicami Nowowiejską i Świderską. Parametry w zakresie nośności po modernizacji umożliwią przenoszenie obciążeń rzędu 115 kN na oś. W ramach zadania przewidziano także budowę jezdni dodatkowych przeznaczonych do obsługi terenów przyległych, mostu i wiaduktu, przebudowę skrzyżowań oraz budowę i przebudowę chodników i ciągów pieszo-rowerowych.
Inwestycję o wartości ponad 109 mln zł w systemie “projektuj i buduj” realizuje Unibep. Przypomnijmy, że oferta spółki została wybrana w drugim przetargu – pierwszy został unieważniony z racji znacznego przekroczenia przez oferentów budżetu zamawiającego, określonego na nieco ponad 59 mln zł.
Przy drugim podejściu w celu rozstrzygnięcia przetargu konieczne było zwiększenie budżetu zamówienia przez GDDKiA.Na jakim etapie znajduje się obecnie realizacja inwestycji? Jak informuje GDDKiA, do wojewody warmińsko-mazurskiego wpłynął właśnie wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Wydanie tej decyzji określi granice terenu przewidzianego do przejęcia przez Skarb Państwa pod budowę drogi, umożliwiając tym samym rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane nieruchomości. Podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej, na mocy której GDDKiA wypłaci odszkodowania, będzie oszacowanie wartości nieruchomości przez rzeczoznawców majątkowych.