Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie ogłosił przetarg na opracowanie wielowariantowej koncepcji realizacji drugiego etapu Drogi Współpracy Regionalnej, który połączy węzeł Jeleń na autostradzie A4 z drogą wojewódzką nr 933. Do zadań wykonawcy będzie należało również uzyskanie decyzji środowiskowej. Nowa trasa umożliwi ominięcie Chełmka i Libiąża w relacjach tranzytowych.
Droga Współpracy Regionalnej nie stanowi dziś spójnej całości. Jej północny odcinek stanowi wybudowana dekadę temu droga wojewódzka nr 903, która znajduje się w całości na terenie miasta Jaworzna. Łączy ona drogę krajową nr 79 z węzłem Jeleń na autostradzie A4. Południowy fragment trasy stanowi natomiast droga wojewódzka nr 933 na oddanym do użytku w 2018 roku odcinku łączącym Oświęcim z rondem w miejscowości Bobrek. Drugi etap inwestycji zakłada ich połączenie, w efekcie czego powstanie obejście Chełmka i Libiąża, w których dziś natężenie ruchu samochodowego z uwagi na tranzyt jest bardzo wysokie, co wpływa negatywnie zarówno na standard życia mieszkańców tych miast, jak również bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego.
Dodatkowo zarówno wyżej wymienione miasta, jak i Oświęcim, w efekcie realizacji drugiego etapu inwestycji zyskają dogodne połączenie z autostradą A4. Mając na względzie fakt, iż w 2027 roku państwo przejmie ją na odcinku Katowice – Kraków od prywatnego koncesjonariusza, co spowoduje zniesienie opłat, dokończenie budowy Drogi Współpracy Regionalnej zmieni oblicze podróżowania pomiędzy miastami w Małopolsce Zachodniej a stolicą województwa. Kolejną silną stroną projektu jest kontekst ekonomiczno-społeczny – dzięki powstaniu trasy mieszkańcy Małopolski Zachodniej, w której przemysł wydobywczy jest i będzie wygaszany, będą mogli szybko dojechać do planowanego Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego, w którym spodziewane jest powstanie nowych miejsc pracy.
Perspektywa realizacji drugiego etapu inwestycji, w ramach którego powstanie nowa droga o długości ok. 9,5 kilometra, nie jest jednak bliska. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie ogłosił bowiem dopiero przetarg na opracowanie wielowariantowej koncepcji wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Proces przygotowań do budowy trasy mógł ruszyć dzięki porozumieniu samorządu województwa małopolskiego z samorządami powiatu oświęcimskiego, miast Jaworzno i Oświęcim oraz gmin Chełmek i Libiąż, które wspólnie poniosą koszty wykonania opracowania. Nie będzie w nich natomiast partycypować samorząd powiatu chrzanowskiego, którego władze optowały za zupełnie innym przebiegiem trasy, na który pozostali zainteresowani nie mogli się zgodzić.
Zamówienie powinno zostać zrealizowane w ciągu 2 lat, począwszy od dnia zawarcia umowy. Głównym kryterium oceny ofert w przetargu będzie oczywiście cena. Z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać maksymalnie 60% punktów. Zamawiający przewidział także trzy kryteria jakościowe w postaci doświadczenia projektanta branży drogowej (waga 20%), doświadczenia projektanta branży mostowej (waga 10%) oraz doświadczenia autora bądź kierownika zespołu autorów raportu o ocenie oddziaływania na środowisko (waga 10%). Oferty będzie można składać do dnia 29 października bieżącego roku do godziny 10:00. Ich otwarcie ma nastąpić godzinę później. W grudniu 2023 roku koszt realizacji inwestycji oszacowano na kwotę 252 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.