Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla projektu budowy obwodnicy Zwolenia w przebiegu drogi krajowej nr 79. Oznacza to ostateczne zatwierdzenie przebiegu nowego odcinka trasy, który ma liczyć 10 kilometrów długości. Istnieje duża szansa, że obwodnica Zwolenia zostanie udostępniona kierowcom jeszcze przed końcem dekady.
Zwoleń to liczące blisko 8 tys. mieszkańców miasto powiatowe w południowej części województwa mazowieckiego. Łączą się tu przebiegająca równoleżnikowo droga krajowa nr 12 oraz przebiegająca południkowo droga krajowa nr 79. Pierwszą spośród wyżej wymienionych tras zastąpi w przyszłości droga ekspresowa S12, dla której wydano już decyzję środowiskową. Ominie ona miasto od strony północnej. Z kolei w ciągu DK nr 79 w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic zaplanowano budowę wschodniego obejścia miasta. Umożliwi to pełne wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta, w efekcie czego poprawie ulegną zarówno bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego, jak i standard życia lokalnej społeczności.
Obecnie inwestycja znajduje się na etapie prac przygotowawczych – studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej i materiałami niezbędnymi do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizuje Multiconsult Polska. W dniu 16 stycznia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazała, że burmistrz Zwolenia wydał decyzję środowiskową dla przedsięwzięcia, co oznacza ostateczne zatwierdzenie przebiegu trasy przy jednoczesnym określeniu szeregu warunków, takich jak objęcie inwestycji stałym nadzorem przyrodniczym, czy wykonanie urządzeń ochrony środowiska. Zgodnie z informacjami dostępnymi na stronie internetowej GDDKiA realizacja inwestycji ma nastąpić w latach 2026-2028.
Obwodnica Zwolenia zostanie wybudowana w układzie 1x2 i w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego, co oznacza m.in. parametry w zakresie nośności umożliwiające przenoszenie obciążeń rzędu 115 kN na oś, czy szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metra. Będzie liczyła ok. 10 kilometrów długości. Na trasie zaplanowano pięć połączeń z innymi drogami publicznymi – węzeł z drogą ekspresową S12 oraz 4 skrzyżowania, w tym 2 włączenia do istniejącego przebiegu DK nr 79, skrzyżowanie z istniejącym przebiegiem DK nr 12 oraz skrzyżowanie z drogą powiatową nr 4528W. Początek trasy zaplanowano na północ od Zwolenia w rejonie wsi Strykowice Górne, natomiast jej koniec w pobliżu południowych granic administracyjnych miasta.
Jak informuje GDDKiA w komunikacie prasowym, Program Budowy 100 Obwodnic w województwie mazowieckim obejmuje łącznie 9 inwestycji, przy czym 2 znajdują się już w fazie realizacji robót budowlanych. Mowa o obwodnicy Lipska w ciągu DK nr 79 oraz obwodnicy Pułtuska w przebiegu dróg krajowych nr 57 i 61. Zaawansowanie robót budowlanych przekroczyło odpowiednio 70% oraz 50%. Obydwie obwodnice zostaną oddane do użytku do połowy bieżącego roku, jednakże wykonawca obejścia Pułtuska zgłosił do GDDKiA roszczenia, oczekując wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Realizacja kolejnych siedmiu inwestycji znajduje się na etapie przygotowawczym bądź przygotowywania dokumentacji projektowej. Trwa przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy Skaryszewa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.