fot. Google Street ViewDroga krajowa nr 78 w Szczekocinach
Wojewoda śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla obejścia Szczekocin i Goleniów w ciągu drogi krajowej nr 78. Oznacza to zielone światło dla ogłoszenia przetargu, poniewaz zadanie realizowane jest w systemie tradycyjnym. Zgodnie z obowiązującym harmonogramem inwestycji nowa droga powinna zostać udostępniona kierowcom w 2027 roku.
Droga krajowa nr 78 należy do tras, które zmienią w najbliższych latach swoje oblicze za sprawą inwestycji realizowanych w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic. W północno-wschodniej części województwa śląskiego powstaną tu docelowo aż cztery obwodnice – Poręby i Zawiercia, Kroczyc, Pradeł oraz Szczekocin i Goleniów (w ramach przywołanego programu realizowane są ostatnie trzy spośród wyżej wymienionych). Dla budowy ostatniej spośród wyżej wymienionych zielone światło dał wojewoda śląski, wydając decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, czyli tzw. decyzję ZRID. Wniosek o jej wydanie został złożony w 2022 roku we wrześniu.
Decyzja ZRID otwiera drogę do ogłoszenia przetargu na realizację robót budowlanych. Przypomnijmy, że zadanie realizowane jest w systemie tradycyjnym, co oznacza, że wyłonienie wykonawców dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych następuje w ramach osobnych procedur przetargowych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakłada, że nowa droga powstanie w latach 2025-2027. Inwestycja umożliwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego z liczącego 3,5 tys. mieszkańców miasta Szczekociny i jednocześnie pobliskiej wsi Goleniowy, co przełoży się zarówno na poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego, jak i standardu życia społeczności lokalnej. Przyczyni się także do skrócenia czasu przejazdu w relacjach pomiędzy Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią a Kielcami.
Obwodnica Szczekocin i Goleniów ma mieć nieco ponad 13 kilometrów długości. Będzie przebiegała w nowym śladzie na północ od istniejącego przebiegu DK nr 78. Nowa trasa zostanie wybudowana w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego (klasa techniczna GP), co oznacza m.in. szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metra oraz parametry w zakresie nośności umożliwiające przenoszenie obciążeń do 115 kN na oś. Fragment powstanie w przeważającej mierze w układzie 1x2, jednak w obrębie węzła łączącego trasę z drogą krajową nr 46 w Szczekocinach zaplanowano układ dwujezdniowy. Jak informuje GDDKiA, trasa będzie przebiegała przez tereny rolnicze i uprawne oraz obszary zabudowane.
Zarządca państwowej sieci dróg wskazuje także, że istniejąca DK nr 78 w rejonie Szczekocin i Goleniów znajduje się w złym stanie technicznym, a realizacja kolejnych doraźnych prac utrzymaniowych byłaby nieuzasadniona. Dodatkowo połączenie z innymi realizowanymi obwodnicami zapewni efekt synergii. Warto dodać, że w ciągu DK nr 78 powstanie także obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca w północnej części regionu. Cała trasa, licząca ok. 230 kilometrów długości, łączy granicę polsko-czeską w Chałupkach z Chmielnikiem w województwie świętokrzyskim, gdzie łączy się z drogą krajową nr 73.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.