fot. Pudelek (Marcin Szala), lic. CC BY-SA 4.0, kadr. kfPłyty betonowe w ciągu DK-18
GDDKiA ma już konkretne plany przebudowy dwóch ostatnich odcinków dróg, które mają nawierzchnię z płyt betonowych wywodzącą się z czasów przedwojennych lub z okresu II wojny światowej. Stara niemiecka technologia nie ma odzwierciedlenia w polskich normach oceny stanu technicznego dróg. Dużym problemem dla Dyrekcji jest jednak tzw. klawiszowanie płyt, a podejmowane działania utrzymaniowe przynoszą efekt jedynie na krótko.
Niemiecka technologia budowy dróg szybkiego ruchu z płyt betonowych kojarzona jest w Polsce obecnie głównie z drogą krajową nr 18 Olszyna – Krzyżowa. Tam charakterystyczny stukot związany z przejeżdżaniem z płyty na płytę towarzyszy kierowcom jadącym południową nitką trasy. To jeden z dwóch ostatnich odcinków z taką nawierzchnią zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Ostanie 2,5 km płyt na Berlince
Stosunkowo niedawno płyty zniknęły z autostrady A6 pomiędzy Szczecinem-Dąbiem a Rząśnicą. Płyty były tam w złym stanie, w związku z czym występowało typowe dla tego rodzaju nawierzchni klawiszowanie. Mają zostać wymontowane także z odcinka pomiędzy Olszyną a Krzyżową podczas zaplanowanych już prac modernizacyjnych, które dostosują obecną drogę krajową do parametrów współczesnej autostrady.
– Poza południową jezdnią DK-18 jest jeszcze jeden krótki, około dwuipółkilometrowy odcinek z płyt betonowych na drodze krajowej nr 22 w województwie pomorskim – powiedział nam Krzysztof Nalewajko z Biura Generalnego Dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Cała trasa biegnie z granicy polsko-rosyjskiej w Grzechotkach do granicy polsko-niemieckiej w Kostrzynie i nazywana jest potocznie „Berlinką”, bo pierwotnie łączyć miała Berlin z Królewcem. – Podobnie jak DK-18, DK-22 przewidziana jest do przebudowy – informuje przedstawiciel krajowego zarządcy dróg.
Nie ma skutecznego sposobu naprawy
– Klawiszujące płyty betonowe sprawiają duże problemy utrzymaniowe, a efekty napraw są krótkotrwałe – ocenia przy tym nasz rozmówca. Jak czytamy w analizie stanu nawierzchni betonowych na różnych odcinkach DK-22 przygotowanej dla GDDKiA przez Zakład Budowy Dróg Politechniki Gdańskiej w 2008 r., brakuje polskich standardów oceny stanu takich nawierzchni. W czasie kilkudziesięcioletniej eksploatacji dokonano przy tym szeregu napraw utrzymaniowych w postaci różnego rodzaju nakładek asfaltowych.
W opracowaniu zwrócono uwagę, że jeśli płyty betonowe są w złym stanie, jazda po nich – zwłaszcza samochodem ciężarowym – generuje znaczny hałas uciążliwy tak dla osób w pojeździe, jak i dla otoczenia. Co najmniej równie ważnym problemem jest także kwestia możliwości powstawania wypadków drogowych czy kolizji w związku ze spękaniami, lokalnymi zapadłościami, nierównościami podłużnymi i poprzecznymi czy gwałtownymi uskokami.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.