W województwie podlaskim, a zwłaszcza w okolicach Białegostoku regularnie prowadzone są inwestycje drogowe, które mają duży wpływ na komfort kierowców miasta, ale i wszystkich podróżujących przez Podlasie. Jak białostocki ratusz ocenia obecny poziom dróg i jakie inwestycje planuje w przyszłości?
Domknięcie obwodnicy Białegostoku pozostaje w zakresie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Administracji, ponieważ prezydent miasta nie jest zarządcą dróg poza granicami administracyjnymi stolicy Podlasia. Miasto jednak regularnie korzysta na inwestycjach w regionie, a również samo realizuje i planuje kolejne inwestycje. Szczegóły zdradziła nam Anna Kowalska z departamentu komunikacji społecznej z Urzędu Miejskiego w Białymstoku.
Białystok dba o mieszkańców
Białostocki ratusz zwraca uwagę, że w swoich działaniach dąży do poprawy jakości życia mieszkańców, zarówno w kontekście sprawnej komunikacji, jak też poprawy klimatu poprzez zmniejszenie liczby pojazdów generujących hałas i smog w terenach zabudowy, szczególnie mieszkaniowej.
W związku z tym, stworzenie sieci dróg pozwalającej na objazd miasta bez konieczności przejeżdżania przez centrum było jednym z głównych priorytetów rozwoju i obecna realizacja zdaje się zadowalać miejskie władze.
– W 2019 r. została domknięta od zachodniej strony obwodnica miejska – przebiegająca ulicami: Aleja Ignacego Jana Paderewskiego, Aleja Niepodległości, Narodowych Sił Zbrojnych, gen. Franciszka Kleeberga, gen. Stanisława Maczka, gen. Władysława Andersa, gen. Stanisława Sosabowskiego, gen. Nikodema Sulika, Konstantego Ciołkowskiego, Wiadukt. Ta inwestycja umożliwia szybszy, bezpieczniejszy i mniej uciążliwy dla środowiska oraz mieszkańców miasta ruch tranzytowy w granicach administracyjnych Białegostoku – informuje Kowalska.
Dzięki temu, obecnie znaczna część ruchu tranzytowego odbywa się poza obszarami w zabudowie mieszkaniowej.
Kilka dekad drogi do bezpieczeństwa
Przedstawicielka ratusza przytacza również sytuację z wybudowaniem dogodnego połączenia drogi krajowej nr 8 z drogą wojewódzką nr 676 jako bezkolizyjnego węzła drogowego w Porosłach, które udało się zrealizować po kilkudziesięciu latach starań.
– Prezydent Miasta przejął funkcję inwestora poza obszarem Miasta Białystok i w dniu 30.12.2020 r. oddano do użytkowania węzeł drogowy w Porosłach, zrealizowany w ramach projektu „Przebudowa DK 8 na odcinku od granicy miasta Białystok do węzła Porosły (DK 8) oraz przebudowa DW 676 na odcinku od skrzyżowania Al. Jana Pawła II z ul. Narodowych Sił Zbrojnych w Białymstoku (DW 676/DW 669) do węzła Porosły (DK 8) - wyprowadzenie ruchu w kierunku S8” – przypomina Anna Kowalska.
Dzięki temu, mieszkańcy Białegostoku mogą dziś nie tylko przejeżdżać bezkolizyjnie nad torami kolejowymi, ale również nie muszą mierzyć się z długimi kolejkami pojazdów oczekujących na zjazd na DK8 w kierunku granicy państwa. Było to miejsce, w którym często chodziło do kolizji, zwłaszcza z udziałem samochodów ciężarowych.
Sytuację w mieście poprawiło również oddanie do użytku przez GDDKiA odcinka drogi S61. Przełożyło się to na uspokojenie ruchu w Białymstoku, ale też znacznie zmieniło strukturę rodzajową pojazdów przejeżdżających miastem. Osobną kwestią jest jeszcze sprawa drogi łączącej stolicę Podlasia z Augustowem.
– Co do rezygnacji z drogi ekspresowej na trasie Białystok-Augustów należy wziąć pod uwagę, że powstanie tam połączenie dwupasmowe. Budowa odcinków dróg, niezależnie od ich standardów, pozwalająca na całkowite przekierowanie ruchu tranzytowego poza obszar administracyjny miasta, w znaczący sposób wpływa na poprawę bezpieczeństwa i warunków ruchu na ulicach miejskich oraz na drogach łączących okoliczne miejscowości z Białymstokiem – dodaje.
Co planuje Białystok?
Władze miasta nie ograniczają się jednak tylko do wyczekiwania na działania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w okolicach Białegostoku, ale same również podejmują starania mające na celu poprawę dróg i bezpieczeństwa kierowców.
– W najbliższym czasie Miasto Białystok planuje przekierowanie ruchu ciężarowego z odcinka drogi krajowej nr 19, zakazując pojazdom ciężarowym wjazdu i przejazdu odcinkiem ulicy ks. Stanisława Suchowolca i ulicy Dojlidy Fabryczne oraz objazd wybudowanymi odcinkami ulicy Jacka Kuronia i Dywizjonu 303 – informuje przedstawicielka ratusza.
Dodatkowo w planach inwestycyjnych Białegostoku jest rozbudowa odcinka drogi krajowej nr 65 w mieście na odcinku od ulicy Szosa Ełcka do granicy miasta.
– Aktualnie trwa procedura przetargowa na wyłonienie Wykonawcy na opracowanie koncepcji projektowej, na którą są zarezerwowane środki w budżecie miasta na rok 2025 – dodaje Kowalska.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.