Rada Ministrów przyjęła dziś projekt zmian w ustawie o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Chodzi o zniesieni opłat za przejazd państwowymi odcinkami autostrad dla pojazdów osobowych. - To jest projekt ustawy, który, mamy nadzieję, pozwoli nam znieść opłaty niebawem, już od 1 lipca – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Zniesienie opłat w pierwszej kolejności dotyczyłoby odcinków: A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica. W następnej kolejności ma objąć także koncesyjne odcinki dróg – tu zapowiadane są negocjacje z prywatnymi zarządcami.
Nowe przepisy przewidują także, że nie będzie można wprowadzić opłat również na pozostałych autostradach zarządzanych przez GDDKiA, a także na odcinkach, które obecnie są w realizacji.
Autostrady mają być bezpłatne dla pojazdów do 3,5 tony.
📣Bezpłatne państwowe autostrady. 🛣
✍️Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy, który sprawi, że niebawem🚗 i 🏍 za darmo przejedziemy: 🛣#A2 Konin - Stryków, 🛣#A4 Wrocław - Sośnica.
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) May 17, 2023
Rząd uzasadnia, że spowoduje to oszczędności po stronie kierowców oraz zwiększy bezpieczeństwo na drogach alternatywnych, które dzisiaj są wybierane ze względu na odpłatność za przejazd autostradą.
Koszt wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym za 2021 rok to 39 mld zł Jeśli zmniejszymy tę liczę o 10 proc. wygeneruje to znaczące oszczędności – tłumaczył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Rezygnacja z opłat od kierowców osobówek na państwowych odcinkach to kwota rzędu 200 mln zł – wpływy z tego tytułu za cały rok 2022 wyniosły 198,887 mln zł.
Minister przekonuje, że zniesienie opłat wygeneruje oszczędności w postaci zmniejszonych kosztów utrzymania mocno obciążonych ruchem dróg równoległych do płatnych autostrad. – Ktoś powie: wzrosną koszty utrzymania autostrad. Ale my chcemy, by to autostrady były tymi głównym korytarzami dla samochodów osobowych, ale i ciężarowych – mówił minister.
Rząd zapowiada, że w następnej kolejności zostaną zniesione także opłaty na autostradach koncesyjnych. W tym przypadku konieczne są najpierw rozmowy z ich zarządcami. – Strategia negocjacyjna jest w trakcie przygotowywania – powiedział szef resortu. Pytany czy brane jest pod uwagę wywłaszczenie – które jako możliwość przedstawił minister rozwoju Waldemar Buda, odparł: - Katalog możliwości jest szeroki. Nie zaczynałbym od wywłaszczenia.
Ze zwolnienia z opłat na pewno będą zadowoleni kierowcy. Takie rozwiązanie nie służy jednak wybieraniu bardziej ekologicznych środków transportu. Zwraca na to uwagę Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR oraz szef Railway Business Forum. – To jest wbrew temu co mówi rząd, że kolej jest najbardziej ekologicznym, najbardziej bezpiecznym i najlepszym środkiem transportu – zwraca uwagę.
– Czy koleje i autostrady się wykluczają? Absolutnie nie. Kawa nie wyklucza herbaty – stwierdził podczas wtorkowej konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki. – Można rozwijać zarówno kolejnictwo, jak i sieć szybkich dróg ekspresowych i autostrad i to robimy – powiedział.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.