Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyliczyła, że wybudowanie w nowej perspektywie ponad 855 km dróg w technologii betonowej pozwoli jej zaoszczędzić około 670 mln zł na robotach budowlanych. Środki te mogłyby posłużyć do wybudowania kolejnych kilometrów dróg.
Oszczędna technologia betonowaW zeszłym roku GDDKiA obliczyła, że średnia cena budowy 1 km autostrady w Polsce wynosi 9,6 mln euro, co daje około 40 mln zł. Biorąc pod uwagę fakt, że przewidywane oszczędności z zastosowanie technologii betonowej wyniosłyby 670 mln zł, oznacza to, że GDDKiA mogłaby za tę kwotę wybudować niecałe 17 km autostrady. Umożliwiłoby to przykładowo sfinansowanie budowy autostrady A2 z Warszawy do Mińska Mazowieckiego, która będzie miała niespełna 15 km długości.
Jak wyliczyła GDDKiA, oszczędności rzędu 670 mln zł to około 15% szacowanych kosztów budowy nawierzchni w stosunku do budowy nawierzchni bitumicznej. Oszczędzić uda się nie tylko na budowie, ale i na utrzymaniu dróg budowanych w technologii betonowej. Utrzymanie 1 km drogi z betony kosztuje 6,88 mln zł na rok, co dałoby około 20% oszacowanych kosztów utrzymania nawierzchni.
Wacław Michalski, dyrektor Departamentu Technologii GDDKiA tłumaczył podczas niedawnego forum „Nawierzchnie Drogowe 2014”, że decyzja o budowie ponad 855 km dróg w technologii betonowej została poparta wszechstronną analizą. Wykazała ona, że nawierzchnie betonowe mają większą trwałość niż asfaltowe, nawet 30-50 lat, co więcej, nie tworzą się na nich koleiny, a drogi nie wymagają kosztownych zabiegów utrzymaniowych.
Wady technologii betonowejJednak droga z betony wymaga między innymi wypełnień dylatacyjnych. W innych krajach zdarzały się sytuacje, gdy płyty betonowe podnosiły się, a ich krawędzie ulegały wyłamaniu. Często podnoszonym problemem jest też kwestia zastosowania soli jako środka odladzającego, która niszczy beton. Okazuje się, że kłopotu udaje się uniknąć przy zastosowaniu odpowiedniego udziału cementu i napowietrzeniu betonu. Nawierzchnia betonowa wymaga dbałości o wysoką jakość materiałów i przestrzegania reżimów technologicznych.
Problemem, który wiąże się z zastosowaniem technologii betonowej przy budowie dróg jest także emisja hałasu. – Panuje opinia, że jazda po nawierzchni betonowej generuje większy hałas. GDDKiA jest jednak w posiadaniu badań, z których wynika, że te różnice nie są znaczne, mieszczą się w granicach błędu pomiaru. Takie dane mają również Czesi, którzy mają więcej dróg betonowych. Porównanie kosztów budowy, że przy obecnych relacjach cen koszty budowy dobrze wykonanej drogi spełniającej wymogi dla kategorii ruchu KR6, dla nawierzchni betonowej są niższe o 17-20% – powiedział dyrektor Michalski.
Sukcesywna zmiana technologiiPodczas dyskusji poruszono temat kryterium jednorodności, które wiąże się z tym, by ten sam rodzaj nawierzchni stosować na jak najdłuższych odcinkach. Dzięki temu udałoby się poprawić odczucia kierowców oraz ujednolicić działania utrzymaniowe. Przedstawiciel GDDKiA stwierdził, że GDDKiA celowo w sposób stopniowy zwiększa udział długości dróg z nawierzchnią betonową. – Nagłe decyzje o zaniechaniu wykonywania określonej nawierzchni dla dróg szybkiego ruchu mogłyby wpłynąć niekorzystnie na rynek wykonawców, jak również doprowadzić do znacznego wzrostu cen cementu, co mogłoby zmniejszyć opłacalność wykonywania nawierzchni betonowych. Bardzo wysoki udział nawierzchni betonowych w realizowanej sieci dróg krajowych mógłby zakłócić sytuację na rynku i spowodować wzrost cen cementu – argumentował Wacław Michalski.