Partner serwisu
Drogi i autostrady

Betonowe drogi bezpieczniejsze

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
07-05-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
CEMEX Polska

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Betonowe drogi bezpieczniejsze
fot. EW
Biorąc pod uwagę alarmujące statystyki wypadków na polskich drogach, każde rozwiązanie poprawiające bezpieczeństwo jest pożądane. Czy betonowe nawierzchnie mogą się przyczynić do spadku liczby ofiar śmiertelnych? Ze względu na lepszą widoczność oraz brak deformacji (koleinowania), które sprzyjają występowaniu zjawiska aquaplaningu, nawierzchnie te uważane są za bardziej bezpieczne.

Procentowy udział nawierzchni betonowych w sieciach dróg krajów zachodnich nieprzerwanie rośnie. Decyzja o zbudowaniu w Polsce 810 km dróg ekspresowych i autostrad z nawierzchnią betonową wpisuje się w ten trend. W debacie sejmowej z udziałem przedstawicieli branży drogowej, która odbyła się 16 grudnia ubiegłego roku, podkreślano większą trwałość (nawet do 50 lat) i lepszą jakość omawianych nawierzchni. Warto w tym miejscu przypomnieć, iż wprowadzona do kontraktów GDDKiA klauzula 13.2 Inżynieria wartości wymusza na wykonawcy interesowanie się całym cyklem życia projektu.

Nowoczesne technologie pozwalają osiągać zyski już na etapie wykonania inwestycji. Koszt utrzymania drogi betonowej jest średnio 28-30% niższy niż koszt utrzymania drogi o nawierzchni asfaltowej. Za budową nawierzchni betonowych przemawiają też argumenty ekologiczne. Cały proces wytwarzania oraz utrzymania tych dróg ma mniejszy wpływ na środowisko (ograniczenie emisji CO2) i powoduje mniejsze zubożenie zasobów naturalnych niż budowa dróg w technologii asfaltowej.

Korzystanie z lokalnych surowców zmniejsza koszty transportu oraz przyczynia się do rozwoju lokalnej gospodarki. Dla skromnych budżetów samorządów gminnych koszty oświetlenia dróg stanowią duże obciążenie. Przy jasnych nawierzchniach można uzyskać znaczne oszczędności. Wykonane w technologii betonowej jasne drogi oraz chodniki znacznie mniej się nagrzewają, w efekcie systemy klimatyzacji w budynkach zużywają mniej energii, zmniejsza się też prawdopodobieństwo wystąpienia smogu.

CEMEX Polska jako największy producent betonu od lat współtworzy polską sieć dróg betonowych. Wciąż wprowadza też innowacyjne rozwiązania, jak np. beton wałowany RCC, którego właściwości umożliwiają łatwą i szybką realizację inwestycji.

Beton wałowany, bardzo popularny m.in. w Stanach Zjednoczonych, to technologia sprawdzona od lat siedemdziesiątych XX wieku, przede wszystkim na drogach lokalnych. Niższy koszt i szybszy proces budowy dzięki zastosowaniu rozściełaczy asfaltowych, dostępnych w każdej części naszego kraju oraz możliwość oddania drogi do ruchu już po dwóch dniach, sprawdza się wszędzie tam gdzie liczy się trwałość konstrukcji i szybki czas budowy.

Do głównych zalet tej metody należy ogromny przyrost wczesnej wytrzymałości betonu, co przekłada się na zdolność przenoszenia większego ładunku od razu po ułożeniu nawierzchni oraz bardzo łatwe wbudowanie materiału, przy użyciu rozściełacza asfaltowego, z szybkością od 60 do 120 m drogi na godzinę.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Drogi i autostrady

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Elżbieta Pałys 05 września 2019

GDDKiA testuje beton wałowany

Inżynieria i innowacje

GDDKiA testuje beton wałowany

inf.pras. 20 maja 2019

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Inżynieria i innowacje

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Elżbieta Pałys 16 kwietnia 2019

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Drogi i autostrady

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Elżbieta Pałys 05 września 2019

GDDKiA testuje beton wałowany

Inżynieria i innowacje

GDDKiA testuje beton wałowany

inf.pras. 20 maja 2019

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Inżynieria i innowacje

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Elżbieta Pałys 16 kwietnia 2019

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5