Partner serwisu
Drogi i autostrady

Beton kontra asfalt. Spór o technologię

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
17-08-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

Niemal 30% dróg, wykonanych w latach 2014-2023 dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ma powstać w technologii betonowej. – Podstawowa korzyść betonu to znacznie większa trwałość w porównaniu z drogami asfaltowymi – mówi Piotr Smolarczyk, prezes firmy Budpol, realizującej odcinek A1 Stryków – Tuszyn.

Spór o technologię nawierzchni dróg w Polsce trwa. Dotychczas najpopularniejszą z nich był asfalt, natomiast w ostatnich latach drogowcy coraz częściej opowiadają się po stronie dróg betonowych (czytaj również: Jak powstaje beton?).

Po pierwsze trwałość

– Podstawowa korzyść betonu to znacznie większa trwałość w porównaniu z drogami asfaltowymi. Trwałość drogi betonowej szacowana jest na 30 i więcej lat – przekonuje Piotr Smolarczyk, prezes firmy Budpol, podwykonawcy Mota-Engilu na autostradzie A1 relacji Stryków – Tuszyn w technologii betonowej.

Podobnego zdania jest profesor Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, Jan Deja. – Beton zdecydowanie przewyższa asfalt parametrami nośnościowymi – w przypadku betonu istnieje możliwość przenoszenia dużych obciążeń, co jest istotne na autostradach i drogach z ruchem ciężkim – mówi.

Przekrój asfaltu i betonu
 
mat. CEMEX

Po drugie koszty

– W okresie trzydziestoletnim, koszty utrzymania betonu mogą być nawet siedmiokrotnie niższe niż w przypadku dróg asfaltowych. Na dzień dzisiejszy droga betonowa w wykonawstwie jest tańsza o około 20% od drogi asfaltowej dla tych samych parametrów odnośnie natężenia ruchu – mówi Piotr Smolarczyk.

Prezes Budpolu dodaje, że wykonanie technologii betonowej nie stawia ponadto przed wykonawcą żadnych przeszkód, gdyż materiały potrzebne do produkcji nawierzchni betonowych są powszechnie dostępne.

Profesor Jan Deja podkreśla, że beton jest nawierzchnią jasną, co również zdecydowanie wpływa na koszty utrzymania dróg. – Jasność nawierzchni powoduje, że potrzebujemy mniej oświetlenia, co przekłada się na dużo mniejsze koszty – tłumaczy. – Jasna nawierzchnia zapobiega również zjawisku „wysp ciepła” – ciemna nawierzchnia powoduje z kolei, że temperatura w warunkach miejskich jest wyższa – dodaje prof. Deja.

Po trzecie bezpieczeństwo

– Beton jako nawierzchnia jasna w porównaniu z asfaltem powoduje, że jest znacznie bezpieczniejszy, gdyż kierowcy zdecydowanie łatwiej kontrolują swój przejazd, także w warunkach trudnych. Badania niemieckie sprzed kilkunastu lat wykazują, że wskaźnik wypadkowości na nawierzchniach betonowych jest o około 1/3 mniejszy niż na nawierzchniach asfaltowych – mówi prof. Jan Deja.

Jak uważa jednak prof. Deja, w Polsce jest miejsce dla obu technologii, w zależności od parametrów danej drogi i warunków lokalizacyjnych. – Nie ma powodu, aby w technologii nawierzchni dominowała monokultura, bo są miejsca, gdzie ruch miejski jest na tyle mały, że nie ma uzasadnienia dla użycia betonu. Także na Śląsku, gdzie występują szkody górnicze, nie rekomendowałbym betonu, bo w tych warunkach ta technologia po prostu się nie sprawdza – podkreśla profesor.


Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Drogi i autostrady

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Elżbieta Pałys 05 września 2019

GDDKiA testuje beton wałowany

Inżynieria i innowacje

GDDKiA testuje beton wałowany

inf.pras. 20 maja 2019

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Inżynieria i innowacje

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Elżbieta Pałys 16 kwietnia 2019

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Drogi i autostrady

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Elżbieta Pałys 05 września 2019

GDDKiA testuje beton wałowany

Inżynieria i innowacje

GDDKiA testuje beton wałowany

inf.pras. 20 maja 2019

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Inżynieria i innowacje

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Elżbieta Pałys 16 kwietnia 2019

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5