– W tej kadencji zostanie rozwiązany problem Drogi Czerwonej – zapowiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak na antenie Radia Zet. Poinformował, że jest blisko zabezpieczenia finansowania budowy drogi, a w realizacji przedsięwzięcia ma pomóc specustawa, która przyspieszy lub wręcz wyłączy niektóre procedury dla tej inwestycji.
Droga Czerwona to strategiczna trasa, która ma zapewnić sprawne połączenie Portu w Gdyni z siecią dróg ekspresowych. Jej realizacji planowana jest od kilkunastu lat. Wcześniej upominało się o nią przede wszystkim miasto, z czasem droga do portu zaczęła być wskazywana jako strategiczna dla interesów państwa, w tym dla celów związanych z obronnością.
Planowana w przekroju dwujezdniowym trasa ma prowadzić od Portu Gdynia do węzła Gdynia Chylonia w miejscu skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta. W 2022 roku środki – 20 mln zł – na prace przygotowawcze przekazała spółka Centralny Port Komunikacyjny. W tym samym czasie ruszyły prace przygotowawcze, które zlecono firmie Mosty Katowice. Prace prowadzone są w podziale na trzy odcinki: Gdynia Chylonia – Trasa Kwiatkowskiego o długości ok. 5,5 km, Trasa Kwiatkowskiego – węzeł Ofiar Grudnia 70 o długości ok. 2,4 km oraz węzeł Ofiar Grudnia 70 – Terminal Promowy o długości ok. 1,1 km.
Dla pierwszego odcinka trasy wykonawca opracowuje koncepcję programową wraz dokumentacją umożliwiającą złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Jak wskazuje Ministerstwo Infrastruktury, przebieg drogi w trudnym, zurbanizowanym miejskim terenie wymagał podjęcia wstępnych prac dla drugiego i trzeciego odcinka, tj. opracowania studium komunikacyjnego, aby ustalić zakres rzeczowy i finansowy przedsięwzięcia. - Zakończenie w 2025 r. prac nad koncepcją programową dla pierwszego odcinka pozwoli na kompleksowe podejście do przedsięwzięcia, z uwzględnieniem aspektów newralgicznych w zakresie technicznym, społecznym czy ekonomicznym - informuje Anna Szumańska, rzeczniczka prasowa Ministerstwa Infrastruktury.
W czwartek 10 kwietnia minister infrastruktury Dariusz Klimczak na antenie Radia Zet poinformował, że zarówno kierowany przez niego resort, jak i Ministerstwo Obrony Narodowej przygotowuje specjalne regulacje, które mają przyśpieszyć realizację inwestycji.
– Procedury związane z pozwoleniami, w tym kwestie środowiskowe hamują nie tylko ten proces inwestycyjny. Pamiętajmy, że ta droga przebiega przez ściśle zabudowaną tkankę miejską Gdyni – mówił minister. Dodał, że prace przygotowawcze są zaawansowane, jest też determinacja po stronie rządowej do zabezpieczenia środków na budowę – w sumie potrzeba ok. 4,5 mld zł. – Jeszcze nie ma zabezpieczonych sensu stricte tych pieniędzy, natomiast jesteśmy bardzo blisko, żeby rozwiązać ten problem – zadeklarował minister. – O wszystkim nie mogę powiedzieć, bo to jest infrastruktura krytyczna, ale proszę o zaufanie, że tę sprawę w tej kadencji rozwiążemy – powiedział w radiu Zet minister.
Nie jest wykluczone, że pieniądze na ten cel mogłyby pochodzić z KPO,
w ramach puli przesuniętej na cele obronne.
Szef resortu infrastruktury poinformował też, że będzie specjalna ustawa, która przyśpieszy procedowanie w sprawie m.in. tej inwestycji. - Przygotowałem nowy projekt specustawy, w którą wpiszę m.in. tą drogę, jako priorytetową, którą należy wybudować z przyśpieszenie wszelkiego rodzaju procedur, bądź nawet i och ominięciem, ponieważ to jest polska racja stanu – stwierdził Dariusz Klimczak.
- Przygotowanie inwestycji to proces złożony, długotrwały i uzależniony od wielu czynników, w tym terminów wydawania przez właściwe organy niezbędnych decyzji administracyjnych, wnoszonych odwołań, udziału społeczeństwa i zgłaszanych wniosków czy postulatów co do zaproponowanych rozwiązań. Dopiero po jego zakończeniu może nastąpić rozpoczęcie prac budowlanych - mówi rzeczniczka prasowa resortu infrastruktury. - Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad stworzeniem uwarunkowań prawnych, które usprawnią realizację kluczowych inwestycji infrastrukturalnych dla państwa polskiego - potwierdza Anna Szumańska.
Za taka kluczową inwestycję uważana jest Droga Czerwona. Jak wskazuje przedstawicielka resortu, ma ona niezwykle istotne znaczenie w systemie transportowym kraju. Jej celem jest poprawa dostępności od strony lądu do Portu Morskiego w Gdyni, który jest jednym z portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Realizacja tej inwestycji pozwoli na zwiększenie możliwości przeładunkowych i rozwojowych portu.
Droga Czerwona ma mieć 9 km długości. Z pozostałą siecią drogową będzie skomunikowana przez 5 węzłów. Docelowo w komunikacji z portem zastąpi niedostosowaną do przenoszenia ruchu ciężkiego Trasę Kwiatkowskiego.