W 2018 roku, na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, wypadki z udziałem pieszych stanowiły 14 proc. wszystkich tego typu zdarzeń. Gdyby spojrzeć na ciężkość zdarzeń, jest jeszcze gorzej – piesi, którzy zginęli w wypadku drogowym, stanowili blisko 26 proc. wszystkich zabitych. Największy drogowy zarządca zidentyfikuje miejsca, w których bezpieczeństwo niechronionych użytkowników można poprawić.
Drogowa dyrekcja zapewnia, że jej pracownicy prowadzą cykliczne kontrole dróg krajowych, w tym przejść dla pieszych i analizują wypadkowość z udziałem pieszych. Wyniki kontroli pokazują, że dla podniesienia poziomu bezpieczeństwa niechronionych uczestników konieczne są dodatkowe działania.
Jak poinformowano w komunikacie, w latach 2019–2020 zostanie wykonany audyt przejść dla pieszych. Mają go przeprowadzić audytorzy i inspektorzy bezpieczeństwa ruchu drogowego zatrudnieni w GDDKiA.
Co będą sprawdzać Szczególnej kontroli audytorów mają podlegać: prawidłowa lokalizacja i geometria przejścia, warunki widoczności na przejściu dla pieszych w dzień i w nocy, a także stan i prawidłowość oznakowania pionowego i poziomego.
Audytorzy będą się też przyglądać stanowi nawierzchni przejścia i przed przejściem, możliwość dojścia do przejść oraz stan tych miejsc, w których pieszy oczekuje na możliwość przejścia na drugą stronę.
Szczególnej uwadze będą także poddane sprawy związane z prawidłowym odwodnieniem oraz oświetleniem samego przejścia, jak również miejsc oczekiwania pieszego na przejście przez drogę oraz odcinków dojazdowych do przejścia dla pieszych.
– W pierwszym etapie przeprowadzimy audyt na tych przejściach, gdzie dochodzi do największej liczby wypadków śmiertelnych z udziałem pieszych – informuje Jan Krynicki, rzecznik prasowy GDDKiA. – Przeprowadziliśmy już weryfikację danych dotyczących wypadków i wytypowaliśmy odcinki dróg do kontroli szczegółowej. Audyt przejść na tych odcinkach przeprowadzimy do końca lipca, a do końca roku opracowany zostanie raport z I etapu – dodaje. Pozostałe przejścia mają być sprawdzone w 2020 roku.
Wnioski nie do szuflady
Wynikiem audytu, według informacji GDDKiA, ma być raport zawierający ranking przejść wraz z rekomendacją zmian mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Raport z kolei ma być podstawą podejmowania działań – pozwoli je uszeregować w kolejności od najbardziej pilnych, określi też jednolite zasady wyznaczania i budowy przejść dla pieszych.
Wyniki raportu zostaną również wykorzystane do stworzenia kompleksowego programu budowy chodników i ścieżek rowerowych w ciągu dróg krajowych – podaje GDDKiA.