PKP Polskie Linie Kolejowe ruszają z realizacją przebudowy kolejnych przejazdów drogowo-kolejowych na skrzyżowania bezkolizyjne. Ogłoszono postępowanie na studium 26 obiektów w 23 lokalizacjach.
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły w trybie zapytania ofertowego postępowanie na opracowanie studium wykonalności dla projektu POIiŚ ”Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap III” w celu przygotowania przez PKP Polskie Linie Kolejowe wniosku o dofinansowanie projektu. Dokument należy opracować wraz z modelem finansowo-ekonomicznym oraz harmonogramem Gantta i harmonogramem rzeczowo-finansowym. Studium ma powstać niezwykle szybko - w 75 dni od podpisania umowy. Jedynym kryterium wyboru wykonawcy będzie cena.
26 nowych obiektów
Podobnie jak w przypadku poprzednich tego typu realizacji, PKP PLK współfinansować będzie koszty obiektu inżynieryjnego w ramach środków unijnych z POIiŚ, a samorządy muszą pokryć pozostałe koszty powyżej wartości na poziomie określonym w zawieranych pomiędzy stronami umowach. W trzecim etapie projektu wskazano 26 obiektów w 23 lokalizacjach. Ich budowa ma pozwolić zlikwidować łącznie 31 przejazdów w poziomie szyn. Nie są to projekty zaskakujące - przykładowo jedną z lokalizacji jest wiadukt w Pruszkowie przy ul. Grunwaldzkiej/Broniewskiego. Zarządu Powiatu Pruszkowskiego już w 2017 roku informował o podpisał porozumienia z miastami Pruszków, Piastów i spółką PKP Polskie Linie Kolejowe w sprawie budowy. W styczniu tego roku PLK
podpisała umowę dotyczącą finansowania budowy z miastem Pruszków.
Pozostałe lokalizacje wymienione w dokumentach przetargowych to Andrespol, ul. Brzezińska, Celestynów: ul. Jankowskiego, Ciechanów: ul. M. Skłodowskiej-Curie/Ceramiczna Dąbrowa Górnicza: ul. Kościuszki/Limanowskiego, stacja kolejowa Centrum oraz ul. Piecucha/ul. Parkowa, stacja pasażerska Gołonóg, Gałków Duży: ul. Brzezińska/Dzieci Polskich Gdynia: ul. Pucka, Kobylnica k. Poznania: ul. Swarzędzka, Konradowo: nowa obwodnica, Kostrzyn: ul. Grunwaldzka/Powstańców Wlkp./Średzka, ul. Polna/Kwiatowa, Łańcut: ul. Podzwierzyniec, Myszków: ul. Koziegłowska, Ożarów Mazowiecki: ul. Ceramiczna, Plewiska: ul. Kolejowa, Poznań: ul. Golęcińska i ul. Lutycka, Skierniewice: ul. Zwierzyniecka/Piłsudskiego, Sokółka: ul. Kryńska, Teresin: ul. Szymanowska, Września: ul. Działkowców oraz Żory: ul. Dworcowa.
Wieloletni projekt we współpracy z samorządami
Jak zaznacza PKP PLK, projekt został uruchomiony w odpowiedzi na liczne wystąpienia jednostek samorządu terytorialnego do PKP PLK o wsparcie realizacji samorządowych inwestycji drogowych związanych bezpośrednio lub pośrednio z infrastrukturą kolejową. Na przełomie 2016 i 2017 r. Samorządy zgłosiły 37 takich inwestycji zlokalizowanych na terenie całego kraju. Potem PKP PLK dokonały dodatkowo analizy przejazdów kolejowo-drogowych i wybrały listę przejazdów, których przebudowa na skrzyżowanie bezkolizyjne byłaby najbardziej pożądana z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego.
W efekcie zwrócono się do 77 samorządów w zakresie 132 przejazdów proponowanych przez PKP PLK do likwidacji. Odpowiedzi udzieliły 53 samorządy, w tym 29 zgłosiło chęć udziału w projekcie w zakresie 51 lokalizacji. Ostatecznie samorządy przekazały do PKP PLK 62 koncepcje, które zostały poddane analizie wielokryterialnej w czerwcu 2018 roku celem wybrania najbardziej efektywnych z punktu widzenia organizacji ruchu drogowego i kolejowego. Przy dokonywaniu wyboru znaczenie miała również efektywność ekonomiczna. Ostatecznie utworzono listę podstawową 35 koncepcji skutkujących likwidacją 53 przejazdów, a na liście rezerwowej znajdowało się 27 koncepcji dających możliwość likwidacji 33 przejazdów.
Potrzebne były jeszcze umowy z samorządami - w trakcie ich podpisywania ze współpracy wycofało się 15 z nich - w ich miejsce wprowadzono 4 obiekty z listy rezerwowej. Dodatkowo na etapie postępowań przetargowych wycofały się kolejne 2 samorządy (Elbląg i Łowicz). W chwili obecnej w odniesieniu do 23 lokalizacji zawarto już 26 umów/porozumień z samorządami, a w dwóch przypadkach umowy na realizację robót budowlanych planowane są do podpisania po zrealizowaniu porozumień na opracowanie dokumentacji projektowej.