Jak wynika z raportu przeprowadzonego przez Arval Service Lease Polska, ograniczenie emisji CO2 jest jednym z najważniejszych celów deklarowanych przez polskich i zachodnioeuropejskich menadżerów flot. Takie cele w polityce flotowej zakłada aż 58 procent polskich przedsiębiorstw i 59 procent z pozostałych państw UE.
Coraz więcej miast w Europie zaczęło wprowadzać zakazy wjazdu pojazdów z silnikami wysokoprężnymi do centrów dużych aglomeracji. W związku z tym w branży motoryzacyjnej zaczęła krążyć zapowiedź „śmierci diesla”. Przemawiają za tym też dane statystyczne. W 2015 roku odsetek rejestrowanych aut z silnikiem wysokoprężnym wynosił w Polsce ponad 40 procent, a w roku 2018 już tylko nieco ponad 30 procent. W tym samym czasie odnotowano ponad 200-procentowy wzrost rejestracji samochodów z napędami alternatywnymi.
Najczęściej wybieranym w Europie napędem alternatywnym są hybrydy. W Polsce w ubiegłym roku posiadanie hybryd deklarowało 13 procent przedsiębiorców. W tym roku jest to już 19 procent badanych. Jesteśmy tym samym na 9 pozycji pod względem korzystania z napędów hybrydowych wśród krajów europejskich.
Inne napędy alternatywne są wybierane przez polskich menadżerów flot nieco rzadziej. Jeśli chodzi o hybrydy plug-in jest to 14 procent przedsiębiorstw, pojazdy z napędem wybiera 17 procent, a pojazdy elektryczne – tylko 11 procent. Najmniejszym powodzeniem cieszą się pojazdy wodorowe (5 procent) i CNG (jedynie 3 procent). Użycie co najmniej jednej z tych technologii deklaruje 36 procent przedsiębiorstw.
Wybieranie ekologicznych środków transportu ma też związek z kwestiami wizerunkowymi.
− Coraz częściej polscy fleet menedżerowie podczas planowania polityki flotowej przykładają należytą wagę do zapisów o dopuszczalnej emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Dzięki respektowaniu tych przepisów firmy są postrzegane jako świadome wpływu wykorzystywanych samochodów na środowisko i mogą się chwalić używaniem pojazdów „czystszych” – stwierdza Robert Błachnio, starszy specjalista ds. floty i administracji Pierre Fabre.
Ważnym punktem raportu był również jeden z gorętszych tematów w branży motoryzacyjnej ostatniego roku, czyli WLTP. To nowa procedura spalania, której pełna nazwa brzmi Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. Zdaniem wielu ekspertów wprowadzi to duże zamieszanie, bowiem dane dotyczące spalania według WLTP mogą być wyższe od dotychczasowych nawet o ponad 20%. Może się przełożyć na podejmowanie decyzji o zakupie bardziej ekonomicznych pojazdów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.