Partner serwisu
Drogi i autostrady

Autostrada Jezior – pierwsza autostrada na świecie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

ew

Data publikacji:
28-08-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Autostrada Jezior – pierwsza autostrada na świecie
fot. Da Gran Sport
Autostrada jezior we Włoszech to pierwsza dwujezdniowa autostrada, jaka powstała na świecie. 77-kilometrowa trasa została oddana do ruchu w 1924 roku, a dziś wciąż służy kierowcom.

Budowa trasy została zaplanowana w związku z potrzebą połączenia Mediolanu z miejscowościami Como, Varese i rejonem turystycznym w okolicy jezior Como i Maggiore. Dziś składa się oficjalnie z autostrady A8 i A9.


Na pomysł powstania autostrady wpadł inżynier Piero Puricelli. Miała ona być trasą zarezerwowaną dla szybkiego ruchu, na której byłyby pobierane opłaty za przejazd w celu pokrycia kosztów budowy oraz utrzymania. Na tamte czasy był to dość futurystyczny pomysł ze względu na małą ilość samochodów – ich liczba we Włoszech w 1923 roku wynosiła około 84,6 tys.


W 1921 roku Puricelli zebrał niezbędne fundusze i rozpoczął przygotowania do wielkiej drogowej inwestycji. Pomimo opóźnień biurokratycznych i prawnych (konieczne było ponad 3 tys. wywłaszczeń), inżynierowi udało się zakończyć pierwszą autostradę w ciągu 15 miesięcy.


Otwarcie pierwszego odcinka drogi miało miejsce 21 września 1924 roku w Lainate. Realizacja tej inwestycji pochłonęła 90 mln lirów włoskich. Pierwsze obliczenia wykazały, że drogą poruszało się około 1 tys. aut dziennie. Liczba ta podwoiła się do 1938 roku.


Nowa autostrada posiadała po jednym pasie w każdym kierunku i jedną jezdnię o szerokości od 11 do 14 m. Było to wystarczające, aby ruch odbywał się płynnie. Na trasie nie było skrzyżowań, zakręty były przystosowane do dużych prędkości, wybudowano zjazdy i wjazdy na trasę. Do budowy był wykorzystany beton o wysokiej wytrzymałości, a płyty miały od 18 do 20 cm grubości.


Materiały do budowy drogi były transportowane pociągami do stacji, które znajdowały się aktualnie najbliżej budowanego odcinka. Przy budowie autostrady pracowało średnio 400 osób dziennie. Do przygotowywania betonu używane było 5 mikserów Koehring-Paving, a dziennie produkowano 1200 metrów sześciennych konglomeratu. Przerzucono 2 mln metrów sześciennych ziemi, a do budowy wykorzystano 219 cementowych płyt.


W 1925 roku za przejazd autostradą pobierano opłatę w wysokości 9 lirów za motocykl, 17 lirów za pojazd o mocy od 20 do 26 koni mechanicznych oraz od 40 do 60 lirów za autobus, w zależności od jego długości. Za przejazd w obie strony obowiązywała 20-procentowa zniżka.


Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Diamentowe skrzyżowanie w USA. Będą kolejne

Drogi i autostrady

Diamentowe skrzyżowanie w USA. Będą kolejne

Mateusz Kieruzal 12 sierpnia 2023

GDDKiA wskazała wariant rozbudowy A4 na odcinku Legnica Południe – Krzyżowa

Drogi i autostrady

Egipt: Estakada autostradowa w Aleksandrii przy… plaży

Miasto

Egipt: Estakada autostradowa w Aleksandrii przy… plaży

Mikołaj Kobryński 24 czerwca 2023

Pennsylvania: Naprawa odcinka autostrady I-95 po zawaleniu potrwa miesiące?

Drogi i autostrady

Kaczyński (PiS) zapowiada darmowe autostrady

Polityka i prawo

Kaczyński (PiS) zapowiada darmowe autostrady

Łukasz Malinowski 14 maja 2023

Jeden chętny do opracowań dla poszerzenia A1

Drogi i autostrady

Jeden chętny do opracowań dla poszerzenia A1

Elżbieta Pałys 06 grudnia 2022

Zobacz również:

Diamentowe skrzyżowanie w USA. Będą kolejne

Drogi i autostrady

Diamentowe skrzyżowanie w USA. Będą kolejne

Mateusz Kieruzal 12 sierpnia 2023

GDDKiA wskazała wariant rozbudowy A4 na odcinku Legnica Południe – Krzyżowa

Drogi i autostrady

Egipt: Estakada autostradowa w Aleksandrii przy… plaży

Miasto

Egipt: Estakada autostradowa w Aleksandrii przy… plaży

Mikołaj Kobryński 24 czerwca 2023

Pennsylvania: Naprawa odcinka autostrady I-95 po zawaleniu potrwa miesiące?

Drogi i autostrady

Kaczyński (PiS) zapowiada darmowe autostrady

Polityka i prawo

Kaczyński (PiS) zapowiada darmowe autostrady

Łukasz Malinowski 14 maja 2023

Jeden chętny do opracowań dla poszerzenia A1

Drogi i autostrady

Jeden chętny do opracowań dla poszerzenia A1

Elżbieta Pałys 06 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5