Trwa budowa słowackiej autostrady D3 na odcinku Svrčinovec – Skalité. Po jej ukończeniu, które według kontraktu ma nadejść jeszcze w październiku, trasa połączy się z drogą ekspresową nr 69 na południu Polski, która nie jest kompletna. Słowacki projekt jest szczególnie interesujący z uwagi na ogromne obiekty inżynierskie powstające w jego ciągu. Jeden z nich to most Valy, który będzie najwyższym mostem na Słowacji.
Wykonawcą tej inwestycji są firmy Váhostav, Doprastav, Strabag oraz Metrostav. Umowę w jej sprawie podpisano w czerwcu 2013, w październiku tego samego roku wbito pierwszą łopatę. Teraz, po trzech latach realizacja projektu dobiega końca. Według kontraktu w październiku br. powinno nastąpić zakończenie prac budowlanych, a na przełomie roku otwarcie drogi. Budowa tego odcinka, liczącego 12,280 km, jest finansowana częściowo z środków państwowych, a częściowo z dofinansowania z Unii Europejskiej. W jego ciągu powstaną dwa tunele i 24 obiekty mostowe.
Ogromny most
I tu pojawiają się najciekawsze elementy inwestycji. Są to trzy duże mosty, z których dwa powstaną blisko miejscowości Świerczynowiec, a jeden z tych dwóch będzie największym tego rodzaju obiektem na Słowacji i jednym z największych w tej części Europy.
Mowa o moście Valy. Jego wysokość, od dna doliny, wynosi 85 m, długość 591 m i obecnie jest on już praktycznie gotowy. W jego bliskim sąsiedztwie powstaje kolejny imponujący gigant – Most Vŕšok o wysokości 58 metrów. Ich budowę rozpoczęto 25 października 2013 roku, a otwarcie jest planowane na 24 października br.
Problem na S1
Słowacka autostrada D3 wchodzi w polską sieć drogową w drogę ekspresową S1. Ta, od granicy państwa do Bielska-Białej, jest już prawie ukończona. Brakuje jedynie obejścia Węgierskiej Górki, czyli odcinka od Przybędza do Milówki. Odcinek o długości 8,5 km jest nadal zmorą kierowców oraz mieszkańców. Obecnie problemem są pieniądza. Górska droga nie została zakwalifikowana w dofinansowaniu z funduszu Łącząc Europę. Według planów na tej trasie miałyby powstać m.in. dwa tunele.
Najbardziej na braku tego fragmentu cierpią mieszkańcy. – Odcinek, którego brakuje w ciągu DK-69 jest niewielki, w porównaniu do innych inwestycji w kraju, ale bardzo potrzebny – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Marian Kurowski, zastępca wójta gminy Węgierska Górka. – Niestety nie dostał się on na listę inwestycji dofinansowanych z programu Łącząc Europę, ale liczymy na drugie rozdanie w ramach CEF. Szczególnie martwiące jest to, że po otwarciu słowackiej autostrady i zmiany ograniczenia ciężaru pojazdów na przejściu granicznym, z 8 ton do 11 ton, tą drogą ruszą nie tylko osobówki, ale także tranzyt –dodaje.
Po wybudowaniu tego odcinka autostrady D3 na Słowacji będziemy mogli szybko dojechać do miejscowości Świerczynowiec. Potem, aż do wybudowania dalszej części tej trasy, będziemy musieli jechać drogą krajową nr 11 oraz 61, aż do Żylina, gdzie znowu zaczyna się autostrada D3. Poniżej znajdziecie mapę słowackich autostrad i dróg ekspresowych.
Autostrada D3 na Słowacji budowana jest od 1997 roku, koniec budowy planuje się na rok 2020. Jej długość wyniesie 59 km. Połączy ona Żylinę z polską drogą ekspresową S1, na granicy polsko-słowackiej w Zwardoniu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.