fot. Jakub Murat (Muri), lic. CC BY-SA 4.0Pociąg towarowy
Słuchacze Europejskiego Kogresu Gospodarczego usłyszeli dziś dwie ważne deklaracje ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Ocenił on, że obniżenie stawek dostępu do infrastruktury dla kolei towarowej jest nieuchronną przyszłością. Zapewnił też, że nawet w przypadku pogorszenia się sytuacji epidemicznej nie zostaną zamknięte szlaki komunikacyjne sektora towarowego, a kierowcy czy maszyniści nie będą obejmowani kwarantanną.
Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach dyskutowano dziś m.in. o nierówności szans kolei i transportu drogowego. Jednym z problemów poruszanych przez przedstawicieli przewoźników towatowych była wysokość stawek dostępu do infrastruktury. Co nieco zaskakuje, z ich perspektywą zgodził się w dużej mierze minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Obniżenie stawek pomoże realizować politykę zielonego ładu
– Obniżenie stawek dostępu do infrastruktury dla kolei to nieuchronna przyszłość – stwierdził. Zaznaczył przy tym, że nie jest obecnie w stanie wskazać konkretnych dat wprowadzenia zmian. – Jeśli chcemy podzielić ten tort rynku przewozów ładunków pomiędzy transport drogowy i kolejowy w inny sposób niż ma to miejsce obecnie, nie uzyskamy tego efektu w inny sposób niż przenosząc znaczną część towarów na tory – argumentował.
– Mamy nadzieję, że znajdziemy w tej kwestii poparcie w środkach europejskich – zaznaczył przy tym przedstawiciel rządu. Podkreślił, że zwiększa się znaczenie transportu intermodalnego, co sprzyja zmniejszeniu zanieczyszczenia środowiska poprzez emisje pochodzące z transportu drogowego. – To wpisuje się w politykę zielonego ładu, którą chcemy realizować i którą realizujemy – ocenił.
Transport towarowy będzie wolny od kwarantanny
Minister mówił także o działaniach rządu, które miały pomóc przetrwać transportowi towarowemu najtrudniejszy okres pandemii. Przypomniał, że nawet na początku światowych problemów, kiedy władze wprowadziły obowiązek kwarantanny, nie dotyczył on pracowników transportowych. Dodał, że kiedy ograniczenia dla kierowców czy maszynistów chciały wprowadzić kraje sąsiednie, Polska interweniowała w tej sprawie, np. za pośrednictwem Ministerstwa Spraw Zagranicznych, co w jego opinii przyczyniło się do utrzymania łańcuchów logistycznych.
– Szlaki towarowe są wolne od blokad, od kwarantanny. Chciałbym też zapewnić, że jeśli stałoby się coś złego z koronawirusem, to żadne takie obostrzenia związane z transportem towarowym nie zostaną wprowadzone – zadeklarował Andrzej Adamczyk.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.